Har svårt fatta positionering med absolut,fixed,relative och static.
Försöker läsa mig till skillnaden på dessa men tycker det bara blir rörigare :-)
Ingen som kan förklara dessa lättsamt lättsamt.
Tack på förhand!
3 svar · 570 visningar · startad av Kalle M
Har svårt fatta positionering med absolut,fixed,relative och static.
Försöker läsa mig till skillnaden på dessa men tycker det bara blir rörigare :-)
Ingen som kan förklara dessa lättsamt lättsamt.
Tack på förhand!
Läs allt du kommer över skrivet av Tommy "AutisticCuckoo" Olsson. Han är superduktig och brukar förklara på ett enkelt och tydligt sätt. (y)
http://www.cssbasics.com/ är en rätt okej källa också men jag vet inte riktigt hur pass användbar den är för nybörjare. Troligen vore det bästa om det fanns nån liknande resurs fast med exempel man kan latja med men jag vet ingen sån sajt. Annars är det väl bara att läsa på och knåpa ihop en jättebasic layout och testa och se vad som händer när du ändrar olika css-egenskaper. Har du läst på litegranna innan har du iaf en liten susning om vad som kommer att hända. Det är kanske inte det bästa sättet att lära sig css på iofs... Iaf, när du testar, se till att kolla först i Firefox, Opera eller annan webbläsare som förstår sig på css bättre. IE kan bråka lite om man säger så ;), så det är bättre att känna att man får grepp om saker först och sedan gå in på diverse fulhackslösningar.
Absolut:
Helt fristående och påverkas ej av övriga innehållet på sidan.
Relativ:
Påverkas hur övriga objekt är placerade på sidan.
Fixed:
Positioneras absolut i förhållande till webbläsarfönstret.
Lik absolut.
Är statisk standard?
Är jag helt fel ute?
Ska kolla länkarna mer.