Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Har inte greppat det där med Doctypes riktigt.
Det är alltså hur webbläsaren ska tolka min html och css!?
Transitional:
Att det är den vanligaste.
För html som styr utseende,font-taggar,bgcolor osv.
Strict:
Utseendet fixas med CSS.
Men vad går gränsen när man ska välja Strict?
Har man en webbplats med html och en del CSS..ska man då välja strict?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg jarvklo förklarar http://www.webforum.nu/showthread.php?p=650163#post650163
Sedan finns det fler trådar som tar upp ämnet, sök och du skall finna ;)
mv icaaq
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Hej!
Men vad går gränsen när man ska välja Strict?
Har man en webbplats med html och en del CSS..ska man då välja strict?
Transitional:
Bör man glömma om man har CSS på sidan men funkar ändå eller vad?
Använd alltid strikt på nyutvecklade webbplatser. Det tvingar dig att undvika en hel del presentationselement och attribut i din (X)HTML.
Transitional = övergångs, dvs. används för att enklare kunna återanvända befintlig fulkod.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg ok.
Exempelvis folk som är helt gröna som ska göra en webbplats första gången ska dom köra med transitional? Om det ej används CSS osv!?
Och jag som precis börjat med CSS ska alltså köra strict?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Jag tycker du ska använda den du känner dig bekväm med. Det finns inga regler för när du ska gå över till strict eller transitional. Steget in i strict kan kännas jobbigare i början, men man brukar få ut mer av det i långa loppet.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg ok.
Transitional:
För HTML som styr utseende, font-taggar, bgcolor osv.
Strict:
Nästa allt utseende måste anges med CSS.
Saknar bgcolor och fonttaggar. Saknar även iframe.
1. Så om jag kör strict så kan jag inte använda bgcolor och font-taggar på sidorna?
2. Vad är fördelen med strict?
3. Fördelen med transitional?
4. I Dreamweaver kan man välja file/Convert och välja följande:
Vad gör dom 2 sista?
html 4.01 Transitional
html 4.01 strict
Xhtml 1.0 transitional
xhtml 1.0 strict
xhtml 1,1
Xhtml mobile 1.0
Xslt 1.0
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
-
Helt rätt. Du *behöver* inte göra det med Transitional heller, men md "Strict" kan du så att säga undanröja frestelserna för dig själv att ändå ta till dem här och var :)
-
och 3) Det är nog mest en smaksak numera om man använder Strict eller Transitional (bl.a. eftersom såpass mycket av det som idag bara finns i Transitional verkar "smita in" i den framtida (X)HTML5), men Strict har färre element och attribut att hålla reda på.
Transitional har lite "öppnare" regler för t.ex. vilka element som får förekomma var, vilka kan upplevas som mer naturliga om man t.ex. lärt sig HTML genom att kopiera det man hittat på webben eller läst någon gammal Guide...
Jag personligen tycker Strict är mer logisk och lite enklare att hantera när man väl lärt sig den. Men Det finns folk som tycker den är begränsande också :)
... och det är bara i Transitional du hittar iframe, vilket kan vara en fördel för Transitional...
Som sagt - Jag brukar rekommendera Strict, men välj du den du känner dig mest bekväm med.
XHTML Mobile 1.0 (Även kallad "XHTML Mobile Profile" är en ännu "renare" dialekt än 1.0Strict/1.1 (som ju består av i princip samma mängd element och attribut) som i första hand är avsedd för användning i mobiltelefoner. Den togs fram som en ersättning för "WML" inom ramen för "WAP2" (och har alltså andra upphovsmän än W3C, dvs Open Mobile Alliance även kallade "OMA").
Arbetet med att förena XHTML Basic (från W3C) och XHTML Mobile Profile (Från WAP-världen) pågår under "W3C Mobile Web initiative, och de senaste versionerna (XHTML Basic 1.1, och XHTML MP 1.3) har genomgått respektive upprensningar så att det från och med snart bara finns en "Mobil variant" av XHTML - även om den har två olika DTD:er - en från W3C och en från OMA (planerat någon gång efter sista augusti då man har en viktig milstolpe i utvecklingan/fastställandet av XHTML Basic 1.1.)
Grundkurs i XHTML MP: http://www.developershome.com/wap/xhtmlmp/xhtml_mp_tutorial.asp?page=introduction
XSLT är inte ett presentationsspråk, utan ett språk där man kan definiera regler för att "transformera" XML-dokument fram och tillbaka. det används bland annat ofta vid systemkommunikation m.m. för att skapa (X)HTML från t.ex. RSS eller andra XML-baserade format.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Usch vad lite man kan.
Jarvklo:
Ska läsa igenom och försöka strukturera upp det du skrivit.
Tack för hjälpen! :-)