Är det alltid ett ID per div?
Så om man har många divar som ska ha precis samma position och allt så gör man ändå ett IDnamn för varje Div?
8 svar · 438 visningar · startad av Kalle M
Är det alltid ett ID per div?
Så om man har många divar som ska ha precis samma position och allt så gör man ändå ett IDnamn för varje Div?
Nja... om det är som du säger att allt ska vara lika inne i en hel hög divvar så kan du ju göra en klass av det och skriva <div class="vaddennuheter"></div>
id sätter du ut bara en gång och används på t.ex <div id="meny"> eller för loggan eller för hela innehållet i en kolumn.
Så jag tänker är exempelvis att brödtext på en sida som ligger i en tabell(Eller eventuellt i en div) ska ligga precis i samma position,typsnitt mm på alla sidor.
Ändrar jag i CSS-filen så ska det slå igenom.
Är du smart så har du redan angett hur brödtext ska se ut i body så du slipper allt vad divar och klasser heter... när det gäller just det.
Ok. Lika bra ange position och det i body?
Blir lite undrande över vad du menar med position nu...
Om du blandar ihop saker lite grann?
Du positionerar ju ut olika saker på sidan, dvs det som finns mellan <body> och </body> I body i css kan du ange sådan som hur fonten ska se ut, hur brett mellan raderna det ska vara, vilken storlek, om det ska finnas en bakgrundsbild/färg, om du vill ta bort webläsarnas margin och padding.
Vart brödtexten sedan ska skrivas ut på sidan, beror på vart du placerar den i. T.ex i ett <p> i en <div> eller i en tabell eller som textlänkar i en meny, fast då brukar den ju förstås inte kallas för brödtext... Men den kommer fortsätta att se ut som du angett i body, om du inte ändrar det någon annan stans som t.ex jag gjorde med classen .fet i förra inlägget.
Vet inte om det var en bra förklaring för egentligen förstod jag inte riktigt vad det var du frågade :-)
Jag tänker främst så texten på alla sidorna har samma marginaler och typsnitt.
Att den börjar ifrån samma top,left,right osv.
Klickar jag på olika länkar så ska dom andra sidorna ha samma.
Om jag vill ändra marginaler och sådant så ska jag kunna göra det i CSS och slippa gå på alla sidorna.
Ska den göra om alla sidor ser likadana ut i grunden. Och då ska du bara behöva ändra i css.
Ge lite kod när du dyker på ett problem, så blir det lättare att se vad du tampas med.
Är nästan omöjligt att svara på detta nu utan att skriva flera sidor med en massa om du gör så... eller så osv... :-)