Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Är det någon som provat Spry i Dreamweaver CS3? Är det något att ha?
Om jag förstått rätt så används det för skapa dynamiska sidor. Men vad kan man åstadkomma med detta?
1. Ska man göra formulär eller vad?
2. VAd är det för skillnad att skapa ett vanligt formulärtextfält och ett sprytextfält?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Det finns ett sätt att jobba med php som kallas "ajax". Det innebär att man med hjälp av javascript hämtar och uppdaterar delar av en sida från servern. Man behöver alltså inte ladda om hela sidan. Typiskt användningsområde är t.ex. en varukorg där du kan byta innehåll och få rätt summa och annat utan att uppdatera hela sidan.
"Spry" är ett ramverk för ajax som Adobe har skapat och inkluderat i Dreamweaver..
Dokumentation om Spry: http://livedocs.adobe.com/en_US/Spry/1.4/index.html
Introduktionsvideo: http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/?id=vid0166
Jag har själv inte testat Spry. Men om det är som ajax, så kan du använda det till en massa grejer där du vill uppdatera en sidas innehåll snabbt och smidigt. Så visst kan ett användningsområde vara formulär, även om jag tror att det är att ta i......
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Ok!
I Dreamweaver så kan man ju skapa vanliga html-formulär och sedan bearbeta med php osv!?
Vad är då skillnaden på att skapa ett vanligt formulärtextfält och ett Sprytextfält egentligen?
Ska dock läsa länkarna också men tänkte om jag kan få ett svar ändå:-)
Mvh
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Kalle M skrev:
Ok!
I Dreamweaver så kan man ju skapa vanliga html-formulär och sedan bearbeta med php osv!?
Vad är då skillnaden på att skapa ett vanligt formulärtextfält och ett Sprytextfält egentligen?
Ska dock läsa länkarna också men tänkte om jag kan få ett svar ändå:-)
Mvh
Jag är nog ganska dåkig på att förklara det här på ett vettigt sätt, men kan ju försöka. Nån annan hoppar förhoppningsvis in och korrigerar....
php är ett språk som körs på servern. Har du en sida som innnehåller php, så är det något den gör på servern innan sidan skickas iväg till användaren. Det kan vara att php-koden hämtar data från en databas eller nåt. Men det kan också vara något som ska hända på sidan när den visas i användarens webbläsare.
T.ex. kan det vara en webbutik där användaren valt en produkt, men vill ändra t.ex. antalet. Han ändrar från 5 stycken till 10 stycken av produkten. Normalt med php måste användaren då uppdatera hela sidan för att servern ska få förfrågan om nytt pris vid den nya kvantiteten och kunna publicera den på sidan. Men med ajax/spry så behöver inte hela sidan uppdateras. Istället är det en liten snutt javascript som ser till att bara den där lilla kodsnutten med priset för det nya antalet uppdateras.
Om det är ett vanligt formulär så tror jag inte att det egentligen finns någon fördel med ajax/spry alls gentemot "vanliga" formulär i html. Kanske spry kan göra ifyllandet lite "coolare" genom att t.ex. ett ifyllt fält förvandlas från att vara ett fält till något annat innan formuläret skickas. Men annars kan jag inte direkt se varför spry/ajax skulle vara bättre...
jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg Som ett exempel så kan du ta ett registreringsforumulär där du ska fylla i dina personuppgifter och sedan välja ett användarnamn. På "det gamla" sättet så fyller du i allt och sedan klickar på registrera. Sidan skickas då till servern och valfritt scriptspråk (asp,php) gör ett uppslag mot en databas och kontrollerar om användarnamnet är ledigt. Om det inte är det skickas du tillbaka till sidan.
Med ajax kan du dynamiskt exekvera den sidan som gör kontrollen och kan då direkt presentera resultatet för användaren (http://www.w3schools.com/ajax/ajax_example_suggest.asp) och behöver på det sättet inte skicka hela sidan till servern eller bry dig om att du måste hålla kvar datan i fälten som användaren fyllde i innan.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Ok,
Har jag förstått rätt? :-)
Spry:
Är ett sätt att jobba med Php. Ett annat alternativ är Ajax.
Kan med javascript hämta och uppdatera delar av en sida ifrån servern.
Man kan istället uppdatera just den delen som ändrats och hela sidan behöver ej laddas.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Nja, nu ska vi försöka reda ut det här en gång för alla.
När web 2.0 hype tog fart, och därmed ajax-vågen, bestämde sig alla välrenomerade företag och privatpersoner som har medd webben att göra att bygga sina egna ramverk (frameworks) eller verktyg (toolkits) för att göra ajax-anrop, DOM-färändringar och formulärvalidering enklare.
Yahoo! utvecklade YUI, John Resig utvecklade jQuery, gänget bakom ruby on rails utvecklade Prototype, några andra muppar utvecklar dojo-toolkit, Robert Nyman utvkeclade DOMAssistant och adobe valde att utveckla sitt ramverk som integreras i dreamweaver detta ramverk kallas Spry. (Jag kan fortsätta hur länge jag vill här.)
Likt många andra hypar som har med webben och JavaScript att göra missbrukas det enormt med vad som är "rätt" och kutym att göra, spry är ett av de värsta - tillsammans med Dojo-toolkit.
Ska du bygga en sida i dreamweaver och få den att validera och följa specifikationerna kan du tänka bort Spry med en gång, den kastar in attribut som inte existerar, kan få xml att pajja etc, etc.
Nåväl, AJAX står för Asynchronous JavaScript And XML, och man brukar använda det för att hämta data från servern, må det var en server som kör php, asp, asp.net, java, python, cgi, ditt-egna-programmerings-språk. Kort sagt, ett sätt att kommunicera utan att användaren behöver ladda om sidan. Ett framework försöker förenkla själva anropet till servern genom att ge kommunikationen ett "vackrare" grännssnitt.
Dumt enligt mig, bra enligt vissa.