webForumDet fria alternativet

Css box, fluid och max width. Möjligt?

2 svar · 410 visningar · startad av joomlajon

joomlajonMedlem sedan aug. 200621 inlägg

Hej,

Jag håller på och ska snickra lite boxar och har en fråga då jag varit frånvarande ett tag.

Jag vill inte ha just några fixerade värden då jag inte vill få bruten layout när man krö ctrl+"+" t.ex.

Men då för de som kör en skärm 24" eller dylikt, blir det inte jättekonstigt om man kör 90% vidd? Och vad är en bra vidd för så stora skärmar, i alla fall 22" är nu så billig att det är många som antagligen slår till på det.

Kan man ange ett värde som ifall skärmen är jättestor kan få ett maxvärde???

Hur ska man förhålla sig till alla skärmstorlekar? Är det så att man inte ska maximera webbläsaren när man har 24"???

Någon som vet råd?

Tack,

Jon

itpastornMedlem sedan feb. 2007280 inlägg

joomlajon skrev:

Men då för de som kör en skärm 24" eller dylikt, blir det inte jättekonstigt om man kör 90% vidd? Och vad är en bra vidd för så stora skärmar, i alla fall 22" är nu så billig att det är många som antagligen slår till på det.

1. Pettimetern i farten. Upplösning är vad du menar, snarare än storlek, antar jag. Jag sitter på min laptop som har 1920x1200 på 15 tum och en ansluten 20 tum med bara 1680x1050...

Nästa dilemma vi som utvecklare står för är dessutom att få det att funka på handhållna datorer, där Opera och Safari finns som riktigt vettiga webbläsare, men skärmen kanske är 300x400 pixlar eller liknande. Och Apple har i sin outgrundliga visdom valt att ignorera "@media handheld"!

2. Med CSS 2 finns det bara en åtgärd du kan göra, nämligen min/max-width, och min/max-height. Med det eländet att MSIE 6 inte stödjer dessa, men tolkar height/width som om det vore desamma.

3. I CSS3 finns media-queries, men de stöds ännu bara av Opera.

4. Så här hade jag gjort: Byggt en lösning som funkar hyfsat för alla webbläsare i CSS 2 och kompletterat med Javaskript, främst för MSIE.

joomlajonMedlem sedan aug. 200621 inlägg

Självklart syftade jag på upplösningen i skärmarna, men jag sa storlek :)

Jag kikade idag på en 24" iMac, förutom att jag bara måste ha den när leapard kommer så testade jag i alla fall vbulletins eget forum med liquid. Och nog är det underlig layout när det är två rader per inlägg. Dvs två stycken.

Nej,

Jag tror att jag ganska lugnt kan köra %-vidd, för jag anar att man inte kör heltäckande fönster på den skärmen, vet inte hur windowsanvändare gör som är vana att klicka upp förnstren i fullskärm.

Tack för svar, ska jag kika lite mer på det hela, men om någon har något att säga ang höga upplösningar och css så ... shoot.

Tack o bock,
Jon

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb