Detta kanske kan hjälpa någon. jag har gjort en referens till alla element i HTML 3.2 - 5, med betoning på best practice, SEO och tillgänglighet.
Best practice referens till alla element
8 svar · 678 visningar · startad av itpastorn
<!-- How do I make the following a header for *some* rows? --> <td colspan="21" class="subhead">Document structure</td>
Du använder flera <tbody> och sen <th scope="rowgroup">. :)
zcorpan skrev:
Du använder flera <tbody> och sen <th scope="rowgroup">. :)
Tja, vem om inte du skulle läsa min HTML-kod...
Jag funderar dock också över användbarhetsaspekten för talsyntes om jag har sjutioelva headers för varje cell.
Hehe... :) Det berodde dock mer på tillfälligheten att det var en komplex tabell, och jag undersöker just nu komplexa tabeller och hur de är uppmärkta.
[/off-topic]
itpastorn skrev:
Hmm...
Det är en bra sammanställing, men borde det inte vara en "best practice"och "bättre SEO" att se till att även folk med MSIE (och sökmotorer för den delen) kan ta del av den (din server levererar application/xhtml+xml från den länken) ;)
Jag har mina skäl...
Det skall (förhoppningsvis) bli XSLT och SVG på den sidan inom några månader.
Sökmotorer klarar XHTML vad jag vet, jag har inte kollat. Jag kanske lägger in en content-negotiation som ger MSIE en brasklapp.
itpastorn skrev:
Jag har mina skäl...
Förstår det.
Jag har stor respekt för det du gör och står för ;)
Men jag finner det fortfarande lite ironiskt att en "best practices"-text inte följer "best practices" och blev förvånad över att inte kunna ta del av informationen från en miljö där jag inte har möjlighet att köra annat än MSIE ;)
I vilket fall som helst...
Sökmotorer klarar XHTML skickat som text/html - det står utom allt tvivel ;).
Om de numera börjat hantera även "application/xhtml+xml" är det naturligtvis ett stort plus eftersom det rycker undan ett av de huvudskäl som brukar anföras av de krafter som propagerar emot användningen av XHTML på webben, men jag har - liksom du - inte kollat huruvida de gör det.
Så - tills vidare har jag lagt upp en länk till PDF-versionen av guiden i tipstråden överst i forumet (den kunde jag iaf läsa mha MSIE när jag körde fast via .xhtml-länken ;) )
keep up the good work :birp
Ursäkta engelskan. Detta är i all hast kopierat från mitt mejl till The Web Standards Group mailing list:
I have now made it possible for MSIE to see my sheet as well.
I have provided an plain HTML version, but do not want any linking to it. This is the set of rules in my .htaccess that I think should do the trick:
-----------
RewriteEngine On
# The simple html version shall not be directly accessible!
RedirectMatch 301 html-elements-plain\.html \
[url]http://egen.keryx.pad/resources/html-elements.xhtml[/url]
# The next ruleset changes nothing but should stop the following \
from executing
RewriteCond %{HTTP_ACCEPT} application/xhtml\+xml
RewriteCond %{HTTP_ACCEPT} !application/xhtml\+xml\s*;\s*q=0
RewriteCond %{REQUEST_URI} \.xhtml
RewriteCond %{THE_REQUEST} HTTP/1\.1
RewriteRule .* - [L]
# Go easy on MSIE and some bots
RewriteCond %{REQUEST_URI} \.xhtml$
RewriteRule html-elements.xhtml html-elements-plain.html "[T=text/html]" [L]
-----------
It works with FFox, Opera 9.2, Safari for Windows (complained at first about too many redirects for no apparent reason) and MSIE 6. The latter will miss two CSS 3 selectors and inserts line breaks like this:
**lock(-
ish)/
*nline(-
ish)/
[T]able
Any easy way to fix this except for <nobr>?
----------------
Please report any problems ASAP as I see that some people have started to link to my little sheet. (At least three on Magnolia...)
Lars Gunther
P.S. MSIE will not recognize the check mark on my XP box, neither will Safari.***
Simon Pieters skrev privat i ett mejl:
Jag får inte sidan att ladda i IE -- jag blir redirectad till egen.keryx.pad eller nåt.
Jag hade skrivit fel i min htaccess. Slarvigt men så är det. Sedan gick jag vidare och fixade det, men jag får väldans underliga beteenden från MSIE ö h t. Den gick runt i en oändlig loop av redirects i onödan och mot all logik.
Just nu kan jag se sidan i MSIE, men kan inte samtidigt blockera html-elements-plain.html med htaccess som jag önskar...
Även om jag lägger regeln sist enligt följande leder den till massor av redirects - trots att det strider mot all logik:
# The next ruleset changes nothing but should stop the following from executing
RewriteCond %{HTTP_ACCEPT} application/xhtml\+xml
RewriteCond %{HTTP_ACCEPT} !application/xhtml\+xml\s*;\s*q=0
RewriteCond %{REQUEST_URI} \.xhtml
RewriteCond %{THE_REQUEST} HTTP/1\.1
RewriteRule .* - [L]
# Go easy on MSIE and some bots
RewriteCond %{REQUEST_URI} \.xhtml$
RewriteRule html-elements.xhtml html-elements-plain.html "[T=text/html]" [L]
# The simple html version shall not be directly accessible!
RedirectMatch 301 html-elements-plain\.html [url]http://keryx.se/resources/html-elements.xhtml[/url] [L]
Testat med netcat ger det följande resultat:
root@ne ~ # nc -v keryx.se 80
Connection to keryx.se 80 port [tcp/http] succeeded!
head /resources/html-elements.xhtml HTTP/1.1
host: keryx.se
HTTP/1.1 301 Moved Permanently
Date: Sun, 12 Aug 2007 11:09:27 GMT
Server: Apache/2.0.59 (Unix)
Location: [url]http://keryx.se/resources/html-elements.xhtml[/url]
Content-Length: 325
Connection: close
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1
Suck! Oändlid redirect!
Jag får nog fixa detta med PHP... Det är i vart fall en exakt vetenskap i jämförelse med mod_rewrite!
Jag har gjort en snabb fix i javaskript för att omdirigera från html-elements-plan.html till html-elements.xhtml tills vidare. En ful lösning, men den medför inte oändligt loopande.
<script type="text/javascript">
// Redirect to proper URL
if (window.location.href.match("plain")) {
window.location.href="html-elements.xhtml";
}
</script>
Lars Gunther
P.S. Det finns enligt felloggen somliga som glömmer x-et i xhtml. Jag for nog fixa en redirect för det också...