webForumDet fria alternativet

Menylänkar CSS

4 svar · 600 visningar · startad av Jompan

JompanMedlem sedan juli 200739 inlägg

Jag försöker lära mig webbdesign genom CSS-koder i stället för att använda frames, men har nu fastnat på att jag inte förstår hur jag ska koppla menylänkarna så att innehållet i länken (länksidan A Href) följer med sidans boxar och inte lägger sig som egen ny sida. Med frames använder jag Target för att visa på läget, men hur ska jag göra med CSS-koder?

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Humm.. css ersätter inte frames. Css är ett sett att utforma innehållet! Du får helt enkelt göra en kopia av sida 1, om sida 2 skall se likadan ut!

Om du har tex denna länk på sida1

<a href="sida2.html">Menytext</a>

Så måste du, om du vill att sida2 skall se likadan ut kopiera sida 1 och sen tex ändra innehållet på informationen som skall visas.

/red lägger till en länk

Se ex. CSS - Layout på http://www.webdesignskolan.com/

JompanMedlem sedan juli 200739 inlägg

(Jag uttryckte mig not litet luddigt.) Jag menar en sida uppbyggd av boxar (kodade via CSS) och med länksidan i en av boxarna. Jag har tänkt mig följande layout: Ett sidhuvud med logga, en sidfot med datum mm, vänsterspalt för menyn, mittenspalt för huvudinfo och en högerspalt för undermenyer mm. Jag gör i ordning en huvudmall och kopierar sen länksidorna med resp text. Men om jag senare kommer på att jag behöver ytterligare en rubrik i menylistan måste jag ju revidera alla sidor för att komplettera med den nya listraden. Det verkar ohanterligt!

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Jompan skrev:

(Jag uttryckte mig not litet luddigt.) Jag menar en sida uppbyggd av boxar (kodade via CSS) och med länksidan i en av boxarna. Jag har tänkt mig följande layout: Ett sidhuvud med logga, en sidfot med datum mm, vänsterspalt för menyn, mittenspalt för huvudinfo och en högerspalt för undermenyer mm. Jag gör i ordning en huvudmall och kopierar sen länksidorna med resp text. Men om jag senare kommer på att jag behöver ytterligare en rubrik i menylistan måste jag ju revidera alla sidor för att komplettera med den nya listraden. Det verkar ohanterligt!

Mja.. det finns ju bra och mindre bra sätt att slippa detta.
De bättre sätten är att man gör sidan i ett serverside språk: asp, asp.net, php, jsp etc..

Då kan man lösa det enkelt.. men om man nu ENDAST skall använda sig av klientbaserade lösningar, dvs inga serverside språk, så kan man alltid skriva ut menyn med javascript.

Dock kan givetvis inte användare som har javascript avaktiverat använda sig av menyn.

Så då får man göra ett val, antigen använder man serverside, (omständigt ändrade i varje fil) eller så kan vissa besökare inte surfa runt på sidan om man ex. använder en javascript lösning.

Så det är bara att välja..

PoffeMedlem sedan apr. 20022 935 inlägg

Beroende på servern så borde väll SSI kunna lösa det? Är ju också serverside men inte så omständigt :)

Genererad på 361 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb