webForumDet fria alternativet

Behöver akut hjälp med CSS i ff

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

12 svar · 611 visningar · startad av ir0n

ir0nMedlem sedan mars 200714 inlägg

Jag har på min sida ett antal knappar som är bilder. Jag har då valt följande tillvägagångssätt:

HTML-filen
<INPUT type='submit' name= 'val' value=' ' class='angra'>

CSS-filen
.angra{padding:0px 0px 0px 0px;background-image:url(images/knapp-angra.gif);width:87px;height:27px; border=0;background-repeat: no-repeat;}

Anledningen till att jag valt denna metod är för att jag på vissa sidor vill kolla vilken knapp man har tryckt på, detta gör jag då genom att kolla om value är ett mellanslag eller två. Något av en fullösning,men skriver man text i value lägger den sig över bilden.

Problemet är nu att detta inte verkar fungera i ff. Hur ska jag göra? någon som har en annan metod att rekommendera eller går det att skriva om denna sså att den fungerar i FF??

//Andreas

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Vad är det som inte fungerar i Firefox?

Borde det inte stå "border:0" istället för "border=0"?

Du kan nog ha text i value="", och sen ange overflow:hidden och öka textstorleken så pass mycket att första bokstaven hamnar utanför knappen. Eller nåt sånt. :)

Det som hände är att knapparna blir som knappar som är tillagda med value = " " utan ngn bild. Helt enkelt som om man tar bort class = "..." i ie.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Frågor om CSS:en:

Kanske har fel, men tror du har lite udda grejer där. Bakgrunden borde väl vara:
background:url(images/knapp-angra.gif) no-repeat;
och inte allt det där du har?

Sen en annan underlighet: Du har:
<INPUT type='submit' name= 'val' value=' ' class='angra'> som alltså har en massa accenter. Ska det inte vara:
<INPUT type="submit" name="val" value=" " class="angra"> dvs med citationstecken istället?

Dessutom verkar du ha mellanslag på några ställen:

name= 'val' ska väl avara name="val" (inget mellanslag efter likhetstecknet).

Jag är inte säker, och om zcorpan inte kommenterat detta så är jag troligen ute och hojar ordentligt......

Ok. Det kan bero på vad som helst -- kanske ett syntaxfel på något annat ställe. Du behöver nog visa mer kod eller ge en länk.

Danne V skrev:

Jag är inte säker, och om zcorpan inte kommenterat detta så är jag troligen ute och hojar ordentligt......

Kan nog stämma... ;) Det enda syntaxfel i Andreas kod är "border=0" i CSS:en.

Anledningen till att jag har accenter istället för fnuttar är att koden ligger inne i en echo. Har testat att ändra det där med bakgrúnden men det hjälper inte.

Vet inte riktigt vad du vill ha för mer kod zcorpan? Det ska fungera att redigera en knapp med en classi FF? Finns det inget annat sätt att lösa det på? har testat lite med <INPUT type="image" .....> men då verkar man inte kunna sätta ngt value på knappen? jättetacksam för hjälp!

//Andreas

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

På ett sådant här forum är det bra om man använder samma språk. ' är apostrof, inte "accent". http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1269880#post1269880

- - - -

Varför vill du sätta value på en <input type="image">? Du vill väl bara kunna se vad man klickat på?

jo,exakt....kanske är jag som är dum, men hur gör man det om man inte har ngt value?

Det beror lite på vilken serverteknik du använder. Om det är asp kan det se ut typ:

if request.form ("knapp1.x") <> "" then
   ' Ja-knappen trycktes ner
elseif request.form ("knapp2.x") <> "" then
   ' Nej
end if

Notera .x i requesten. Detta för att koordinaterna motsvarande den punkt man klickar på i knappen skickas med.

edit: Det finns massor av exempel på hur man gör med <input type="image"> här på forumet. Sök i rätt delforum bara så hittar du säkert en lösning.

Jodå...har försökt detta, men inte hittat ngt som passar in på det jag har problem med. programmerar i php å där vet jag tyvärr inte hur man ska göra? Måste ju på något sätt säga vad knappen heter osv?

Har du sökt i PHP-forumet då? Jag garanterar att där finns finfin lösning.

edit: typ detta inlägg av Matte borde lösa biffen.

tackar @nders å alla andra oxå förresten...fan va gött!! =)

//Andreas

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)