Tog över https://www.langvindsherrgard.se för ett par år sedan.
Byggd i FrontPage, jag redigerar den i Dreamweaver.
Har lagt till en kortare engelsk version med ramar.
Problemet är menyraden svenska delen, jag har tagit bort en del inaktuella knappar, men kan inte lägga dit nya. Förstår inte hur det fungerar, är knapparna fiktiva eller måste man lägga dit dem "för hand" på varje htm-sida och hur blir det med nav?
Frontpage var nog bra på en hel del sätt och vis på sin tid för den här typen av tillämpningar, men nu var det ett tag sedan jag hade tillgång till det...
Vad jag kommer ihåg så ser den där typen av meny ut att komma från något "Frontpage theme" och det innebär att det från början fanns en "Frontpage web bot" (även kallade Frontpage components eller Web components) som (kanske tillsammans med Frontpage server extensions om du har riktig otur) skapade menykoden utifrån hur det såg ut i ditt projekt...
Frontpage såg sedan till att alla de .htm-sidor som berördes av en ändring i din menystruktur (från projektet) skrevs ner till alla de sidor som berördes av dina ev. ändringar...
Så jag skulle gissa att du får leva med följande verklighet:
kickan skrev:
är knapparna fiktiva
Nej, de är ditskrivna i form av en massa scriptkod som ursprungligen automatgenererades av Frontpage på det ställe i "temat" där det låg en "meny webbot-tagg" eller "Frontpage component" (typ)
kickan skrev:
eller måste man lägga dit dem "för hand" på varje htm-sida
Eftersom du gått över till DW är det tyvärr det mest troliga (om du inte har någon meny-web-bot som arbetar från serversidan via Frontpage Serverside extension). Risken är stor att du måste analysera all scriptkod och lära dig skapa ny för hand om du vill fortsätta med samma menykod i botten - och sedan *ändå* ändra alla sidor för hand när du ändrar i menyn :P
kickan skrev:
och hur blir det med nav?
Hmm... Hur menar du ? är inte med på vad du syftar på annat än menyn när du säger "nav" ?
Förmodligen vinner du i längden på att designa om samtliga sidor (inklusive menyn!) från grunden i DW (de är inte så många vad det verkar) - Har du t.ex. lite koll på DW Templates (eller med den motsvarande frames-lösning för menyn jag gissar att du gjort för den engelska delen) bör det gå ganska fort ;)
Fast det är klart, om innehållet i nyheterna och bildgallerierna på sidan underhålls med motsvarande Frontpage-komponenter och klienten fortfarande kör mha Frontpage för uppdateringar av innehåll så blir det nog värre av det...
Tack, då överger jag FrontPage temat och gör som på eng delen i DW. Men det lurar ugglor i mossen med vissa svenska bildsidor, som jag hänvisade till från engelskan.
Det får bli på mörka vinterkvällar.
(nav var något jag sett i koden som jag trodde syftade på navigering mellan sidorna)
dvs du har minst en sida som använder FP-specifik funktionalitet (dvs innehåller fotoalbum som är skapat med hjälp av en webbot ;) )
<!--webbot [...] --> *gör* alltså saker om man använder FP (konceptet liknar SSI på det sättet att man kör med "utökade kommentarer" för att införa funktionalitet)
Visst men innehållet i sidorna är inte mer avancerat än att kickan enkelt borde kunna flytta över innehållet till ett annat format.
Ägarna har säkert inte synpunkter på verktyget, inte heller layout tror jag,
Man vill ha en enkel och säker sida.