PetterMedlem sedan mars 200013 inlägg Märkte en konstig sak idag!
Att använda CSS-stilar till teckensnitt har ju blivit mer och mer populärt... är ju jättebra för att bestämma hur det ska se ut hos användaren och så att inte det blir fula radbrytningar i "framesen"... trodde jag ja!...
Nu märkte jag att om man har "stora teckensnitt" valt i "egenskaper för bildskärm" i Windows 95/98 så påverkar detta CSS-stilarna också.. dom blir större! Min meny såg helt ful ut och det var radbrytningar på flera ställen och jag fick horisontella rullningslister...
Någon som kände till detta sedan innan, är det ett kännt dilemma?... finns
det nåt sätt att undvika det förutom att ändra till "små teckensnitt" på
alla klienter... (lite jobbigt kanske :)
Nån som har något att säga om detta?
------------------
///Petter
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg
Nu märkte jag att om man har "stora teckensnitt" valt i "egenskaper för bildskärm" i Windows 95/98 så påverkar detta CSS-stilarna också.. dom blir större! Min meny såg helt ful ut och det var radbrytningar på flera ställen och jag fick horisontella rullningslister...
Det kanske är det som är hela vitsen med "stora teckensnitt", att texten ska bli större. En synskadad person bryr sig kanske inte så mycket om utseendet, utan vill nog helst se vad som står..
--
/ joakim http://www.batboy.net/
brorsanMedlem sedan nov. 2001402 inlägg Den här typen av styles ändrar inte storlek pg browserinställning:
<STYLE type="text/css">
.dittnamnpateckenstil {
font-family : Verdana;
font-size : 10px;
line-height : 11px;
color : #000000;
}
</STYLE>
runt texten som ska påverkas skriver du:
<font class="dittnamnpateckenstil">Blablabla</font>
Du kan använda en stil som standard och göra en massa andra saker också, såklart.
------------------
Lat dräng och varm säng skiljs inte gärna åt.