webForumDet fria alternativet

CSS, position absolute och bakgrund.

8 svar · 609 visningar · startad av mathias5

mathias5Medlem sedan apr. 200735 inlägg

Hej.

Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Håller på med en sida till ett företag där dom flesta elementen har position:absolute;

Som bakgrund har jag en bild på 1 * 780 pixlar som repeteras. Bakgrunden vill jag ska växa beroende på sidan innehåll.

I body har jag margin:0px; samt padding:0px;

Sidan är alltså vänstercentrerad i webbläsaren samt fäst till webbläsarens övre och nedre kant. Jag får inte bakgrunden att repeteras så som jag vill. Bakgrundbilden ska alltså växa på höjden beroende på hur mycket innehåll sidan har.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ladda upp och ge en länk.

Självklart kommer länk!

http://www.riksinterior.cesu.se/Riksinterior/index.php

Det är alltså skuggan till höger som ska växa nedåt beroende på hur mycket innehåll sidan har, just nu är den satt till en fast höjd på 1000px.

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

hmmm...nu är jag inte exakt säker på vad det är du menar, men prova att sätta bakgrunden till detta:

background-image:url(bg.gif) repeat-y;

Ska försöka att förtydliga mig. Just nu har sidan en fast höjd på 1000px men vad jag vill är att sidan ska växa i förhållande till innehållet men vara fäst i webläsarens övre samt undrea kan som den är nu. Har provat att sätta repeat-y på min bg bild men det funkade inte.

Är det möjligen så att om du sätter repeat-y så slutar bilden mitt i reklampelaren?

sätter jag repeat-y så slutar bilden efter 1000px för att den är satt till det. Tar jag bort den satta höjden så syns inte bilden alls.

Eftersom du har absoluta positioner i din reklampelare - och du vill att bakgrundsbilen ska följa innehållet - måste du flytta in bilden i din div text. Lägger du den i main följaer den hela sidan, dvs även innehållet i din reklampelare. Stoppar du in den i din div content kommer den bara att följa rubriken lorem ipsum i denna. Flyttar du in den i div text kommer den att följa texten. Nu vet jag inte hur bred bilden är men om du lägger in den i div text kanske du måste korta av den i bredden så att den syns. Den grå linjen kommer då också att ligga innanför reklampelaren.

Varför använda absolute som du har gjort? det ställer ju bara till med problem.

"Gör om gör rätt" Tack för hjälpen! Det här med Absolute ska nog skippas i framtiden.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)