Tja undrar om nån kan förklarar hur jag kastar in en bakgrund som täcker alla frames.
<html>
<frameset rows="10%,90%" border="0" ">
<frame noresize="noresize" src="#" />
<frameset cols="5%,25%,70%" border="0">
<frame noresize="noresize" src="#" />
<frame noresize="noresize" src="photosmenu.php" />
<frame noresize="noresize" src="news.php" name="main" />
</frameset>
</html>
Snälla använd [ kod] taggen för att kaplsa in din html koder.
sådär, är ganska ny här hänger inte med i svängarna :P
Du får lägga in en background attribut på alla dina sidor, eller i din CSS som är global till alla dina filer.
tänker mer på en bakgrundsbild, asså så jag inte behöver klippa upp bakgrunden i 3 delar
varför använda frames från första början... Du får helt enkelt annars klippa bakgrunds bilden så den passar in på samtliga ställen.. eller köra CSS på X och Y positionera ut den.
ok om du tittar på min sida http//:https://www.slayblitz.webb.se sen gå in på photos så ser du vad jag vill få fram. (kristianstad-knappen är bilderna klara) Kan man göra det på nått annat sätt utan frames?
som du har gjort.. varför använda Frames? SSI kan vara underbart om din server klarar av det...
jadu jag är itne så hi-tech på skiten, men kan försöka lära mig
Måste man göra om hela webbsidan i SSI eller går det bra att göra det i bara photo sidan där jag har min frameset? ( Servern klarar av SSI) sitter på one.com
nej.. du tar bara navigeringen till en SSI fil och inkludera den i samtliga filer där du vill ha navigeringen.
har provat nu o erasatt sidorna till shtml på hela photosidan, men ett problem är att det funkar bra i IE o inte i FF
Hade vatt bra om du gav mig nått "kom igång script" llr något sånt så jag vet hur det ska se ut lite.
SSI är inget speciellt alls... varför den tolkar olika i IE och FF är mycket konstigt...
googla om exemplen på SSI.. är inte något direkt svårt... i din "ssi" fil så lägger du in din meny bara... sen inkludera du menyn i alla sidor du använder den på... svårare än så är det inte.
ok kan se vad jag kan göra, men kommer det att ge mig möjlighet att ha en gemensam bakgrund på alla sidorna? tex till photoframesetet?
en Include fil är inget speciellt.. den kan innheålla din "<html>" header information på samtliga sidor om du vill det och en för alla dina CSS filer, en för din navigering osv...