webForumDet fria alternativet

har ett problem med texten

7 svar · 370 visningar · startad av kodaren

kodarenMedlem sedan juli 20072 inlägg

När ja skriver in text på hemsidan kan kommer det upp konstiga tecken när ja skriver bokstäver som äåö i hemsidan? vad kan vara fel?

tack på förhand.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Teckenkodningen. Vilket program använder du för att editera hemsidan eller vad är det för adress till sidan?

stakesMedlem sedan apr. 20065 inlägg

lägg till:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1"/>

någonstans i

<head>

typ här :/

</head>

kodarenMedlem sedan juli 20072 inlägg

tack stakes

fungerade fint, tackar stakes

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

tydal skrev:

Teckenkodningen. Vilket program använder du för att editera hemsidan eller vad är det för adress till sidan?

Det finns inget ord som heter "editera". Det heter "redigera"
<Ordmärkarpatrullen slår till hårt och hänsynslöst när man minst anar det />
;)

Danne V skrev:

Det finns inget ord som heter "editera". Det heter "redigera"
<Ordmärkarpatrullen slår till hårt och hänsynslöst när man minst anar det />
;)

Jag har inget emot skämt, men för de som inte vet kanske det är på sin plats att tillägga att "editera" finns med i Svenska Akademins ordlista över svenska språket och därmed i allra högsta grad är ett ord.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

tydal skrev:

Jag har inget emot skämt, men för de som inte vet kanske det är på sin plats att tillägga att "editera" finns med i Svenska Akademins ordlista över svenska språket och därmed i allra högsta grad är ett ord.

Är det? I så fall ska jag omedelbart krypa tillbaka till mitt hörn och skämmas.... :r :r :r :r

Äsch, det är ingen fara. Redigera är generellt ett bättre ord. Däremot är redigerare inget bra ord för en editor. Så när jag syftar på att redigera i en editor brukar jag använda editera i stället.

Jag har dock inte SAOL själv, utan jag kollade i en vanlig ordbok (Bonniers) från 80-talet och där fanns det med, så då tyckte jag det borde finnas med i SAOL också, men för säkerhets skull googlade jag och hittade "editera" på en lista över ord som är nya i den senaste upplagan.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)