webForumDet fria alternativet

Tankar kring frames..

2 svar · 326 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

Om jag förstått rätt så ska man skippa i frames helt. Att man istället ska köra med SSI eller inkludera sidorna med nåt phpscript eller liknande.

Kan inte riktigt bestämma mig angående frames.

Upplever en liten nackdel med att inkludera sidor och det är att topframen försvinner när man scrollar. Layouten med logga och allt försvinner ju när man läser och sidans layout försvinner lite.
Har en endast en topframe med logga och länkar

Om jag förstått rätt så har sökmotorerna problem med frames..
Finns det något javascript jag kan använda för att det ska bli klockrent?
Om jag nu tänkt fortsätta med frames.

Tack på förhand!

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

Kalle M skrev:

Upplever en liten nackdel med att inkludera sidor och det är att topframen försvinner när man scrollar. Layouten med logga och allt försvinner ju när man läser och sidans layout försvinner lite.

För många användare är det inget konstigt utan snarare naturligt att allting scrollar.

Kalle M skrev:

Jupp, det stämmer. Iaf såvitt jag vet. De känner inte av om en sida tillhör ett frameset eller ligger i en iframe, därför kommer det inte bli så bra resultat av indexeringen. Informationen hänger lite löst kanske man kan säga.

Har du kollat på css eller närmare bestämt position:fixed?
Exempel: http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Kalle M skrev:

Har en endast en topframe med logga och länkar

Jag tycker att det är lite passé att tvinga dina besökare att låta logon och menyn ta en viss del av skärminnehållet. Men vill du verkligen göra detta går utan frames också, t ex genom att ha en div med overflow: auto; i CSS. Detaljerna kan jag eller någon annan gå igenom om du ändrar dig.

Kalle M skrev:

Finns det något javascript jag kan använda för att det ska bli klockrent?

Sökmotorerna har inget som helst problem med frames. (Om det vore så väl så att bara de hade det) Däremot dina besökare som kommer till din sida via sökmotorer kommer kanske att bli irriterade när de kommer till din sida, men hamnar i undersidan som ska ligga i en frame, utan meny och logo.
Det går att lösa med javascript, men det blir ofta inte särskilt snyggt, och stör dessutom funktionen hos webbläsarens bakåt-knapp.
Med andra ord: Undvik!

129 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)