usch ni hatar mig väl snart med alla frågor!
men jag kör i vind iaf :r
när man gör en sida o ska lägga upp den så blir den många gånger olika beroende på vad man har för upplösning osv
går det fixa med någon kodning så man det ändå ser likadant ut så inte saker flyttar sig bara för alla har olika upplösningar?
i sånna fall ge mig hela kodningen o vart i kodningen jag bör lägga den
tack på förhand :f
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Jag läste ditt andra inlägg också....
Tror du måste lära dig lite om förutsättningarna för webbsidor. Dom är inte som tryckta tidningssidor där du som formgivare kan låsa layouten. En av idéerna med att webbsidor ser ut som dom gör är att det är ANVÄNDARNA som ska kunna styra utseendet. Därför måste man se till att det finns en "flexibilitet" - så långt det är möjligt - i layouten så att dom kan ändra utan att hela utseendet rasar sönder.
Till sin hjälp har man olika typer av "containers" där man lägger sidans innehåll. Dessa "containers" är <div>-tagger som man placerar på olika sätt i relation till varandra och hur man vill att dom ska uppföra sig när t.ex. användaren vill ha ett större webbläsarfönster eller större text.
(Skärmens upplösning har i princip inte med webbläsarfönstrets storlek att göra, förresten.)
Jag förslår att du kollar in lite böcker och tutorials. https://www.webdesignskolan.com anses tydligen som en bra start. I Dreamweaver har du dessutom massor av utmärkta hjälpfiler.
tack
jag får ta o göra det, är lite lat så därför har jag skrivit här.
har inte så mycket tid för o sitta ned o läsa osv med snart 3 små barn hemma hehe
men får ta o ge det den tid det tar
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg *viskar*
Det går att "låsa" typsnitts-storlekar, men precis som "Danne V" skriver så bör man inte göra det.
Så följ "Danne V"s råd. Han vet vad han snackar om!