webForumDet fria alternativet

Hindrar rotbots.txt spam ?

4 svar · 484 visningar · startad av mibbe

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Hej!

Är mycket aktiv inom innebandyn (jobbar med det heltid) och där blir de emailadresser som ligger listade på https://www.stockholminnebandy.nu fullkomligt uppätna av elaka spamrobotar.

Sökte på forumet och där sades i en tråd att det kan förekomma eller är uteslutande (?) så att spamrobotar skiter i robots.txt?

Mina frågor är, kan robots.txt förhindra spam och hur bör jag skriva den för att den ska fungera optimalt? Google ska förstås bjudas in, men vilka andra sökmotorer gäller nu för tiden?

Vill kunna maila de som jobbar där, så de lätt kan lägga in en lösning på sin sida. Som det är nu säger de bara att "de tittar på det ..."

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

mibbe skrev:

Mina frågor är, kan robots.txt förhindra spam och hur bör jag skriva den för att den ska fungera optimalt? Google ska förstås bjudas in, men vilka andra sökmotorer gäller nu för tiden?

Du menar om robots.txt kan hindra spam-robotar från att hämta epostadresserna?
Svar: Nej. Det är som att sätta en lapp på en olåst dörr: "Tjuvar får inte komma in" och tro att det fixar biffen ;)

Det enda sättet att gardera sig från att epostadresser blir upplockade av spambots är att inte lägga ut dom. Näst bästa sättet är att ha ett meddelandesystem som t.ex. här på forumet. Tredje bästa är att använda nåt skript som gör epostadressen så obegriplig som möjligt för spamboten. Jag hittade ett väldigt bra för ett tag sen. Ska se om jag kan hitta det....

EDIT: Här är den: http://hivelogic.com/enkoder/form Lägger man in t.ex. en epostadressen "danne-v@danne-v.com" så ser den genererade koden ut så här:

<script type="text/javascript">
/* <![CDATA[ */
function hivelogic_enkoder(){var kode=
"kode=\"oked\\\"=);''):-1thnglee.od(kAtarche.od?kthnglee.od<k(ix+e=od}ki)t("+
"rAha.cdeko)++1(iAtarche.od=kx+){=2i+);-1thnglee.od(ki<0;i=r(fo';=';x\\\"\\"+
"\\;)'':)1-htgnel.edok(tArahc.edok?htgnel.edok<i(+x=edok})i(tArahc.edok+)1+"+
"i(tArahc.edok=+x{)2=+i;)1-htgnel.edok(<i;0=i(rof;''=x;\\\\;\\\\\\\"\\\\\\"+
"\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"a\\\\<)o>./-mncav@e-nndav>e\\\\n\\\\\\\\d\\\\\\"+
"\"\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\o\\\\\\\\.\\\\-mncav@e-nndav etnldao\\\\"+
" \\\\\\\"i\\\\\\\\M\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\=\\\\\\\\l\\\\\\\\i\\\\ e\\\\t"+
"\\\\\\\\t\\\\\\\"\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\o\\\\\\\\.\\\\-mncav@e-nn"+
"dav:etnidmo\\\\l\\\\\\\\a\\\\\\\"\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\f\\\\\\\\"+
"r\\\\ =<e(h\\\\a\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"e\\\\itwrt.enumoc=d\\\"\\\\\\\\\\"+
"\\edok\\\"\\\\e=od\\\"kk;do=eokeds.lpti'()'r.verees)(j.io(n'')\";x='';for("+
"i=0;i<(kode.length-1);i+=2){x+=kode.charAt(i+1)+kode.charAt(i)}kode=x+(i<k"+
"ode.length?kode.charAt(kode.length-1):'');"
;var i,c,x;while(eval(kode));}hivelogic_enkoder();
/* ]]> */
</script>
nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Robots.txt hjälper inte mot spam. Spam-bottar är mer aggressiva, och bryr sig så klart inte om det man säger åt dem.
Detta kan vara inressant: http://ha.ckers.org/blog/20070625/blocking-bots-by-htaccess/
Det handlar om hur man helt nekar vissa botar åtkomst, så att de inte ser en sida. Dock hjälper det inte om botten utger sig för att vara en vanlig webbläsare.
Vad gäller registrering på forum, kommentarssidor eller mailformulär, så kan du använda dig av s k captcha, som är en bokstavskod som användaren får skriva oin, det stoppar en del.

Vad gäller spam till e-postadresser som finns synligt på sidan, så kan du skapa en ny e-postadress, och sedan se till att obfuskera adressen ordentligt. Detta kan jag hjälpa dig med. (Skicka ett PM)

För övrigt så tror jag att du kan få bättre hjälp om tråden hamnar i rätt forum. Säg vilket serverspråk du använder, så kan någon moderator för HTML flytta tråden dit.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det stämmer, robots.txt är bara rådgivande information till robotar om vad man vill att de ska indexera. Det finns ingenting som hindrar dem från att glatt strunta i den filen. Enda lösningen är att förvränga e-postadresserna till typ "förnamn punkt efternamn snabel-a domän punkt com" (finns tusentals varianter på hur man gör det - sök på "obscuring email addresses" eller nåt liknande).

Attans vad fort folk svarade...

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Tack för de snabba svaren, anade det på förhand. När jag gör hemsidor för egen del tänker jag alltid på råd ni kommit med. Värre är det att få förbundet att göra jobbet med script, eller andra knep.

Tack i alla fall :birp

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)