webForumDet fria alternativet

crossbrowser lager?

7 svar · 539 visningar · startad av greymane

greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg

Jag har inte gjort webbsidor på ett bra tag nu (ca 2 år). Jag utgår från att det hänt en del sen sist. Vad jag undrar är om det numera finns ett vettigt sätt att använda lager som är kompatibelt med de vanligaste webbläsarna. Det är ingen krånglig tillämpning jag ska göra utan bara ett enkelt sätt att placera bilder och text jag är ute efter. Viktigast är att det är läsbart i så många läsare som möjligt.

Tacksam för tips! :bire

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
  1. Glöm termen "lager". Semantisk html är vad man ska satsa sina pengar på, dvs att använda rätt element för rätt information.
  2. Designen snyggas till med hjälp av css. Det är lite bökigt (om du frågar mig) då olika webbläsare har olika buggar och brister. Det beror på vilka webbläsare man väljer att koda för iofs. Många struntar i äldre läsare som IE 5 (mac & pc) men det betyder egentligen bara att designen inte laddas - innehållet är ju tillgängligt ändå.
    CSS basics är en bra start.

Vad jag egentligen vill åt är att exakt på pixeln placera bild och text på en webbsida. Det kan man ju med layer, ilayer, div o gänget - vad jag minns. Men vad jag också minns är att det sällan blev exakt på pixeln utan att saker och ting gärna flyttade tillsynes slumpmässigt på sig lite hit och dit. Har jag rätt?

Njäej, det tycker jag inte. Sätter man webbläsaren i "standards mode" och nollställer sina marginaler ska det gå att pilla med pixlar på det sättet också.

vilken metod ska jag använda? Div?

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

Det beros på för vilket ändamål men generellt är div att rekommendera, å mina vägnar, när det gäller layout osv. Det funkar bra för mig i alla fall=)

låter gött! :bire

Som jag skrev innan: semantisk html. Ett dokument bör märkas upp efter informationen det håller, att använda div:ar överallt är inte speciellt vettigt. Layouten fixas m.h.a. css.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)