webForumDet fria alternativet

Headern flyttar på sig

9 svar · 666 visningar · startad av mrniceguy88

mrniceguy88Medlem sedan mars 200717 inlägg

Har gjort en företagshemsida, hemsidan har en header och under det en list med 5 länkar. När man klickar på länkarna för att komma vidare på sidan så hoppar headern en liten bit neråt och ibland åt vänster osv..
Vad kan detta bero på?
Hur ska jag skriva för att headern alltid ska sitta på samma position?

tack!

SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Hej du !!

Du kanske skulle ta och posta en länk alternativt koden så att man kan titta på detta.
Skulle underlätta för de flesta... :e

sorry glömde..

https://www.teamtrosam.nu

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Efter att jag kollat snabbt på koden så gissar jag på att padding och margin för body-taggen skiljer sig mellan de olika sidorna.

CSS-koden skiljer sig alltså mellan Sida1, Sida2 osv. Du borde verkligen lägga all kod i en stilmall istället som du infogar på varje sida. Då är det enklare att få det att se likadant ut överallt.

Okej, hur lyckas jag med detta utan att behöva pajja hemsidan? Finns det någon genväg?

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Klipp ut all CSS-kod och lägg den i en egen textfil.
Spara sedan textfilen som stilmall.css och ladda upp den.
Högst upp inom head-taggen på varje HTML-sida så lägger du följande kod:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilmall.css">
symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

http://www.webdesignskolan.com/css/css.htm

kan nog itne vara fel att studera den sidan lite=) tänk även på att du mycket enkelt kan ändra designen på sidan om du enbart har en stilmall. Annars måste du ju gå in i varenda sida och ändra, och det gör ju ingen glad. eller?:P

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag tror du reagerar på samma sak som så många andra:
Man tänker inte på att en del sidor skapar en skrollist och "hoppar" därför åt vänster en liten bit.
Jag minns själv hur jag en gång förgäves letade LÄÄÄNGE efter något i koden som gjorde detta, och blev oerhört generad när en bekant påpekade det enkla "felet".

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Danne V skrev:

Man tänker inte på att en del sidor skapar en skrollist och "hoppar" därför åt vänster en liten bit.
Jag minns själv hur jag en gång förgäves letade LÄÄÄNGE efter något i koden som gjorde detta, och blev oerhört generad när en bekant påpekade det enkla "felet".

Är inte bara scroll felet.. den hoppar upp,ner vänster och höger ;)

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

Danne V skrev:

haha, samma här :birp men det är ju som sagt inte enbart scrollistens fel.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)