webForumDet fria alternativet

Problem som vanligt=(

8 svar · 430 visningar · startad av Crozz

CrozzMedlem sedan maj 2007271 inlägg

Måste ha mellanrum mellan orden som här--> Namn: Klubb:
Sen så ska allt vara under detta som tex:
Namn: Klubb:
Johan Andersson Höllviken

Hur gör jag detta? jag är trött nu och undrar hur??? Det ska va mellanrum mellan namn och klubb. Vad är koden? Detr är inte <br> elr <p> det är ju för nya meningar och sånt.

TroxyMedlem sedan mars 20041 508 inlägg

Om jag förstår dig rätt så är du väl ute efter en vanlig tabell? :q

<table>
<tr>
   <th>Namn:</th>
   <th>Klubb:</th>
</tr>

<tr>
   <td>Johan Andersson</td>
   <td>Höllviken</td>
</tr>
<tr>
   <td>Johan Andersson</td>
   <td>Höllviken</td>
</tr>
<tr>
   <td>Johan Andersson</td>
   <td>Höllviken</td>
</tr>
</table>

Det var bra fast kan man göra så det blir lite mer mellanrum mellan Johan Andersson och Höllviken?

silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg

Det där hade nog jag valt att lösa med listor:

<h2>Klubb</h2>
<ul>
	<li>Namn: </li>
	<li>Klubb: </li>
</ul>

<h2>Spelare</h2>
<ul>
	<li>Johan Andersson</li>
	<li>Höllviken</li>
</ul>
Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Crozz skrev:

Det var bra fast kan man göra så det blir lite mer mellanrum mellan Johan Andersson och Höllviken?

Du kan ju testa sifvers förslag med listor.
Men annars kan du ju sätta t.ex. bredder i td-taggarna eller padding med hjälp av css eller....
Om vi tar tabellen och fibblar lite med:

<table>
<tr>
   <th style="width:150px">Namn:</th>
   <th style="width:150px">Klubb:</th>
</tr>

<tr>
   <td>Johan Andersson</td>
   <td>Höllviken</td>
</tr>
<tr>
   <td>Johan Andersson</td>
   <td>Höllviken</td>
</tr>
<tr>
   <td>Johan Andersson</td>
   <td>Höllviken</td>
</tr>
</table>

...så kan du ändra till vilken vidd du vill i kolumnerna och därmed justera avståndet.

Off-topic: Påminner mig om ett litet problem man kan ge folk som tycker att dom är bra på svenska språket.

Kan man skriva fem stycken "och" efter varandra i en och samma mening och fortfarande får det att bli vettigt på grammatiskt och språkligt? Jo, det kan man:

Två kumpaner, Lasse och Nisse, startade en firma tillsammans, kallade den helt enkelt för "Lasse och Nisse" och beställde en stor, fin skylt från en skyltfirma där det förljaktligen stod "Lasse och Nisse". När den levererades blev dom tyvärr inte nöjda. Skyltmakaren hade alldeles för stort mellanrum mellan orden.

Så dom bestämde sig för att säga till honom att göra om, och satte sig ner och skrev ner en instruktion på papper så att han inte skulle missa:

"Vi vill ha mindre avstånd mellan Lasse och och och och och Nisse" :)

Tack allihopa! Danne V gjorde som jag ville ha. Tack igen!

Jag hitta en sak jag vill göra ändring på! Jag har nu den senaste halvtimmen suttit och ändrat pixlar på dannes förslag utan att få det bra. Jag skulle vilja att allt låg lite mer till vänster. Ifall man kollar på denna kod i webläsaren så är namnet precis över det. Jag skulle vilja ha det lite mer åt vänster. Hur gör jag? Det ser konstigt ut sen när man oxå lägger in vilken år han är född.

Har hittat en annan lösning. Nämligen celler. å nu använder jag det istället. Tack allihopa!

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Crozz skrev:

Har hittat en annan lösning. Nämligen celler. å nu använder jag det istället. Tack allihopa!

"celler" är alltså samma sak som det här:
<td> <- börjar en cell
Bla bla innehåll
</td> <- avslutar en cell

Problemet du har tror jag beror på att många webbläsare automatiskt centrerar en table header, dvs den tag som börjar <th> och slutar </th>. Det kan man fixa med CSS (Cascading Style Sheets) som man använder för att formatera webbplatser.

Kolla in webbdesignskolan.com om CSS och hur man kan lägga in detta på olika sätt. Det vanligaste och ofta mest praktiska är att man har all CSS i ett särskilt dokument; en "stilmall" (svenska) eller "stylesheet" (engelska) som man länkar till i varje sidas head-section (nånstans mellan <head> och </head> ungefär så här:

<style type="text/css" media="screen">
@import url("css/styles.css");
</style>

I den filen (styles.css) kan du lägga in en stil för th-taggen, kanske så här:

th {text-align:left}
Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb