webForumDet fria alternativet

Olika storlekar i FF och IE

7 svar · 474 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Har gjort en design helt i procent och em. Men får absolut ingenting att se någorlunda likt ut om jag inte sätter in

<!--[if lte IE 6]>
<style type="text/css">
body{
font:75%/120% Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif;
margin:0;
padding:0;
width:100%;
}
</style>
<![endif]-->

i head.
I css har jag 100% på fonten.
Kan det stämma? Ska det verkligen skilja 25% i FF och IE6 eller är det min dator igen som trixar med inställningarna?
Kan jag för övrigt göra detta snyggare än ha det i head?

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

ptja, varför inte testa detta sätt?

* { 
margin:0; 
padding:0 
}
body {
font-size:62.5%;
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:#393630;
background:#fff
}

standardstorleken är 16 pixlar, 62.5% av 16 är 10, och då blir 0.1em = 1pixel
om du vill ha standardstorlek motsvarande 11 pixlar sätter du 1.1em
detta är dock ingen fast storlek, vilket betyder att dina besökare kan öka resp minska storleken om de så finner det nödvändigt/önskvärt...

exempel:

p {
font-size:1.1em;
line-height:1.5em;
margin:0.3em 0 0.7em 0
}

Jag tror inte att det egentligen gör någon skillnad om jag ändrar som du beskrivit. Bekymret är inte att hitta standardstorleken utan att få det att se lika ut. Använder jag bara en procent för fonten och inte som jag gjort så antingen blir allt jättestort i IE eller det går knappt att läsa i FF. Hela siten är nästan klar med alla divvar och classer så det blir mycket som ska ändras på om jag ska ändra i body. Men jag ska köra en liten testsida så får vi se vart jag hamnar... :-)

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Det går att göra snyggare med ett Star Html Hack i css-en. P.I.E med länkar om hacket.

IE default/medel teckenstorlek tror jag är större än det man brukar ha default i FF. IE har ingen användarinställning för default storlek, som om jag minns rätt är 16 pt.

FF har val för default storlek, så där brukar man nog ha lite mindre inställt.

Nu har jag testat fram och tillbaka... Med hacket ser det nu ut som på bilden som är det närmaste jag kunde komma när det gäller menyn och foten. Sedan får man väl hacka headers också. FF till vänster och IE6 till höger.
Nu har jag inte använt någon storlek på fonterna utan bara använt den som finns i body.
body{font:100%/120%...
och
* html body{font:83%/122%...
Det var viktigt att jobba med höjden på raderna också... för att få till det.

Ska inte % vara det lättaste sättet att kunna anpassa sidan till handdatorer?
Vad har ni andra för erfarenheter av det.
Känns ju osäkert att använda hacks...Fast ändå inte...

test.jpg

Glömde säga att hacket inte funkar i IE7 i standard mode, IE7 bara i quirks mode. Men hacket ska vara säkert för IE<7.

joser skrev:

Glömde säga att hacket inte funkar i IE7 i standard mode, IE7 bara i quirks mode. Men hacket ska vara säkert för IE<7.

Det blir bara roligare och roligare... :(
Nästan allt det andra på sidan slutar fungera om jag inte har standard mode på när det gäller 6:an så jag antar att det är samma sak med 7:an.
Eftersom du skriver om 7:an så antar jag att samma problem med % finns där. Är det så?
Får snart skapa plats för 7:an på den här datorn... hur det nu ska gå till. :OO
Tur att ni finns på wf!

Det är samma default fontstorlek i IE 7.

Det går bra att köra IE7 running side by side with IE6. Enda nackdelen jag känner till är att båda kan identifiera sig som samma version när det gäller [if IE]-satsen i head, men det står på webbsidan var i Windowsregistret man ändrar så flera versioner har sina nr.

243 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
115 ms — hämta statistik (db)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)