B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Hej!
Jag försöker ersätta ett IFRAMe på min sida med en scrollbox som skapas med css. Hur kan jag få innehållet i en fil att visas i den rutan?
I iframen nu använder jag src="bla.html" då visad den filen i iframen när sidan laddas, och i den andra länkarna som jag vill ska öppnas i samma ifram så använder jag javascript för det.
Men hur gör jag med scrollboxen?
Tacksam för alla svar!
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Du kan använda SSI för att inkludera filen i din scrollbox.
Om du exempelvis har en scrollbox som är uppbyggd med en div då kan du inkludera filen såhär:
<div class="scrollbox">
<!--#include virtual="minfil.htm" -->
</div>
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Tack! Ska testa det med en gång.
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Hmm..jag ser inte innehållet :(
Måste man skriva något mer än raden du skrev för att få se innehållet i den inkluderade filen?
Det enda som skiljer min rad från din är att jag har id istället för class i div
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan inte använda SSI i vanliga html-sidor. Du måste använda .stm eller .shtml för att koden ska köras genom SSI-tolken (om servern stödjer det, vill säga.). Fungerar också i asp-kod (och sannolikt också i php - men där finns också andra alternativ.).
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg
@nders skrev:
Du kan inte använda SSI i vanliga html-sidor. Du måste använda .stm eller .shtml för att koden ska köras genom SSI-tolken (om servern stödjer det, vill säga.). Fungerar också i asp-kod (och sannolikt också i php - men där finns också andra alternativ.).
Jaha! filen jag skriver denna kod i är en php fil, men dokumentet som laddas i scrollboxen är en html fil.
Menar du att man kan få samma effekt om man ancänder php? Hur skriver man då?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg leta efter include eller require i php-forumet så får du finfina exempel.
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Tack, ska leta nu.
Så du menar att jag får ha kvar scrollboxen, men sättet att inkludera filen kan jag göra med php?
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Jaha det är alltså så lätt att bara..hmm det var ju enkelt :-D
Tusen tack!
Jag har en fråga till, kan jag på något sätt låta bli att ange höjden på scrollboxen, vad händer då?
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Men det funkar ju inte för de andra länkarna, jag kan inte öppna dem i denna scrollbox nu när jag har include i php, jag ser ju bara den includerade filen :(
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Ska jag lägga in en scrollbox på varje sida och låta bli att öppna länkarna i en och samma scollbox?
Finns det verkligen ingen smidigare lösning?