B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Undrar hur <ul> listor måste skrivas om man ska validera Transitional?
Den klagar nämligen på alla > tecknen som finns i <ul> och <li>...
Får tillägga att min lilla lista ser så här ut:
<p class="text" >
<ul>
<li>Ettl:<br /> bla</li><br />
<li>Två<br /> bla</li><br />
<li>Tre<br /> bla</li>
</ul><br />
</p>
Alla fel jag får på <li> t.ex är:
document type does not allow element "li" here; missing one of "ul", "ol", "menu", "dir" start-tag.
Gissningsvis så är det nog br efter li som ställer till det (dom gör ingen nytta där heller)! :)
<p class="text">
<ul>
<li>Ettl:<br /> bla</li>
<li>Två<br /> bla</li>
<li>Tre<br /> bla</li>
</ul><br />
</p>
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Jag får ju en ny rad med <br> där så nytta har jag av dem.
Om det är <br> som ställer till det, kan jag då skriva på ett annat sätt?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Förslagsvis lägger du in en ny lista där du har radbryt nu.
typ <ul>
<li><ul><li></li></ul></li>
<li>...</li>
</ul>
Sedan validerar inte en lista inne i ett <p>
Du kan sätta <div class="text"> i stället.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Men så har du den här sortens lista också att välja på.
<div class="text" >
<dl>
<dt>ett</dt>
<dd> bla<dd>
<dt>två</dt>
<dd> bla<dd>
</dl>
</div>
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Tack tack, nu ser det bättre ut. Använde dl istället, tyckte det blev rörigt med alla <li> i <br> ....
B22 skrev:
Jag får ju en ny rad med <br> där så nytta har jag av dem.
Visst får du en ny rad, men man lägger inte ett <br /> utanför </li>.
Sen om det är för att skapa mer luft mellan li-elementen så använd margin istället!
li {
margin-bottom: 10px;
}
...
<ul>
<li>asdasd</li>
<li>asdasd</li>
</ul>
tanten skrev:
Sedan validerar inte en lista inne i ett <p>
Du kan sätta <div class="text"> i stället.
Helt rätt!
Koden borde se ut:
<div class="text">
<ul>
<li>Ett<br /> bla</li>
<li>Två<br /> bla</li>
<li>Tre<br /> bla</li>
</ul>
<br />
</div>
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Tack doggelito, nu vet jag mer :)
Jag har en till fråga idag.
Varför kan man inte ha onload="anropa ett javascript"
i en iframe? Den gick genom när jag flyttade attributet till body taggen istället.
rille77Medlem sedan feb. 200476 inlägg Vad menar du med "i en IFRAME"?
Ska scriptet köras i dokumentet som visas i IFRAMEn eller vill du försöka anropa det i taggen?
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Jag har inte fått javascriptet att fungera än, men min tanke är att iframen ska anpassa sin höjd efter dess innehåll, därför anropar jag javascriptet i iframe taggen.
rille77Medlem sedan feb. 200476 inlägg Ok, det går inte utan du får köra anropet i body taggen på det dukumnet som din iframe ligger i
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg
rille77 skrev:
Ok, det går inte utan du får köra anropet i body taggen på det dukumnet som din iframe ligger i
Men det funkar inte det heller, iframen har samma höjd oavsett om jag har anropet i body taggen eller iframe taggen :(
rille77Medlem sedan feb. 200476 inlägg Då är det nog nåt som är fel i diit javascript
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du får nog köra anropet i filen som ligger i iframen. När sidan "utanför" laddats klart, och onload körs, har sannolikt inte innehållet i iframen laddats klart, och därför påverkas inte höjden.
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg
Du får nog köra anropet i filen som ligger i iframen. När sidan "utanför" laddats klart, och onload körs, har sannolikt inte innehållet i iframen laddats klart, och därför påverkas inte höjden.
Kan jag göra så? Jag menar, hur kommer dokumentet som inte har iframen isig känna igen den?
Sidan som innehåller iframen nu innehåller även javascriptet, kan man alltså ha javascriptet i ett dokument som innehåller iframe men anropa det från någon annan dokument som innehåller varken javascriptet eller iframen?
B22Medlem sedan mars 2004256 inlägg Har testat nu, det funkar inte :(
Det kanske hjälper om ni kollar på scriptet:
<script type="text/javascript">
function resizeMe(obj){
docHeight = main.document.body.scrollHeight;
obj.style.height = docHeight + 10 + 'px';
}
</script>
Snart hör inte tråden hemma här...