Jag skulle vilja att den länken som är aktiv ser ut på ett speciellt sätt så att man ser vilken länk man är på. Förstår ni hur jag menar?
Är det ngn som har ngt förslag på hur man kan göra så är jag tacksam :)
Allt ska göras i CSS såklart ;)
Jo asså det där vet jag men jag undrar liksom hur man får en länk att se ut på ett sätt när man är inne på den aktuella sidan.
Jag trodde först att det var a:active men den visar ju bara hur länken ser ut när man håller musen nedklickt. Jag vill att länken ska ändras när man släpper musen också.
Tror du missuppfattat en av de där fyra formerna av anchor-taggen (alltså "a").
a:active är bara det ögonblick när man klickar på länken. Det har inget att göra med vilken sida man har öppen eller så.
Tror du missuppfattat en av de där fyra formerna av anchor-taggen (alltså "a").
a:active är bara det ögonblick när man klickar på länken. Det har inget att göra med vilken sida man har öppen eller så.
Okej får testa det.
Angående a:active: Nä jag vet hur den funkar, kanske bara uttryckte mig konstigt ;)
Jag tror du missförstår vad jag skrivit. Det är absolut inte komplicerat. Tvärtom, ganska enkelt och självklart.
Säg att du har en sida som heter "1.html".
I länken (menyn) som går till den sidan skriver du "id="sida1" (alltså: <a href="sida1.html" id="sida1"....
I head på samma sida ger du den stil du vill att sidan ska ha när den är öppen.
#sida1 a {
}
Sätt ett ID på den länk i menyn som representerar den sida du står på. T.ex. på startsidan sätter du ID't på dess länk i menyn, på "Om mig"-sidan sätter du ID't på dess länk i menyn. Sen i en extern stilmall beskriver du ID't. T.ex. "#currentPage { background-color: #ffffff;}", så får texten i länken vars sida du står på vit bakgrund.
Har du bilder som länkar blir det ju lite mer, med olika ID för varje länk, finns säkert smidigare sätt med Javascript isåfall...
Danne V skrev:
Jag tror du missförstår vad jag skrivit. Det är absolut inte komplicerat. Tvärtom, ganska enkelt och självklart.
Säg att du har en sida som heter "1.html".
I länken (menyn) som går till den sidan skriver du "id="sida1" (alltså: <a href="sida1.html" id="sida1"....
I head på samma sida ger du den stil du vill att sidan ska ha när den är öppen.
#sida1 a {
}
Vill hon ha olika utseende på alla element är det ju korrekt, men ska varje "öppen" länk formeteras lika är det ju onödigt med flera ID...