webForumDet fria alternativet

[Avancerad html fråga]

65 svar · 2 553 visningar · startad av CBM Creator

CBM CreatorMedlem sedan maj 20079 inlägg

Jag bygger ut en hemsida just nu men det finns en sak jag inte förstår.
Kan någon skriva koder och instruktioner till mig om hur man gör för att andra ska kunna registrera avnändare på hemsidan och skriva koderna för att länka rutorna för att skriva in användarnamn, lösenord och login så att dom är länkade till koderna eller vad man nu gör för att folk ska kunna registrera sig på hemsidan...... för jag vet inte hur man gör det men jag skulle uppskatta om någon kan svara på den frågan med html koder och instruktioner.

ZaimanMedlem sedan dec. 20012 439 inlägg

Hej och välkommen till webforum.

Du kanske kan börja med att förkovra dig i lite information här: http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/

Det låter som om du behöver ta reda på vilken typ av ServerSide språk som används innan du ger dig in programmeringen du ska göra.

Det finns många sidor på webben där man kan lära sig webprogrammering. Prova googla lite och lycka till.

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Gör sajten av en CMS, typ WordPress eller nåt så går det automatiskt.
Men av frågan att döma så jag tror nog att du måste lära dig en del innan det är dags att rulla upp ärmarna och börja knåpa. Inte för att jag vill vara taskig, utan för att jag tycker mig känna igen nån som kanske är lite väl optimistisk....

Jag vet om allt det där om att göra en hemsida, jag är ingen nybörjare men det måste väl finnas någon som vet hur man gör för annars skulle det ju ta lång tid innan jag får reda på svaret...... om någon vet snälla svara för det är det sista steget för min hemsida..... jag tar inget personligt när det gäller raka svar om ni tror det!

Vad är det för förutsättningar då? PHP, ASP, ASP.NET.. MySQL, MSSQL, FireBird.. ?
Ska du lägga in något i databas kräver det lite andra saker än bara ren HTML.

Du får komma med mera information.

aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

CBM Creator skrev:

Jag vet om allt det där om att göra en hemsida, jag är ingen nybörjare ...

Det är mycket möjligt att du har kodat HTML/XHTML/XML ett bra tag, men inget av de språken kan användas till det du vill göra. Visst, själva inloggningsformuläret skrivs i HTML (eller XHTML eller XML) men omhändertagandet av värdena kan du inte göra i dessa språk, då måste du använda någon typ av server-sides-skript: PHP, ASP, .NET, C#, Perl...

OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg

CBM Creator skrev:

Jag vet om allt det där om att göra en hemsida, jag är ingen nybörjare

Jo, det är du.

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

Lite mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Web_pages

I mina ögon är du en nybörjare när det gäller "hemsidor". Är du duktig på html/css så är det en bra början. Det du bör lära dig är programmering med en server-baserad teknologi, exempelvis: asp, php, asp.net, rubyonrails.

Tack för era lärorika kommentarer men jag får nog ta reda på det själv verkar det som!
Jag visste redan att man måste ha en databas och att det inte är i html man gör det för man skriver bara in en länk till en fil man använder riktig programering i eller bara kopierar funktioner till filen med hjälp av ett program men jag trodde att jag skulle få någon som helst hjälp med hur man ska länka html filerna till en programerad fil eller ett exempel på hur jag kan påbörja programera filen men ni snackar bara strunt tycker jag för ni skriver att jag inte kan men om ni själva skulle kunna så skulle jag få ett eller flera direkta svar istället för kommentarer om att jag ska beskriva mer för det tänker jag fan heller göra för min hemsidas design är hemlig fram till år 2010 för då är jag 18 och kan publicera den för om jag skulle börja beskriva alla detaljer i ett populärt forum skulle den redan vara så gott som snodd eller saboterat av fiender och på så vis skulle hela mitt projekt som hemsidan bara är en mini del av förlora massor av tid och rättigheter!, Tror ni att jag skulle riskera det!? Ni kanske inte har några framtidsplaner men det har jag och det var endast för frågans skull jag registrerade min på detta forum så jag letar någon annanstans........

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Woow,

Här får du en hög med skiljetecken ,,,,,,,,,,,,................;;;;;
Placera ut dem på väl valda ställen i din text så kan vi nog förstå vad du menar och faktiskt försöka hjälpa dig.
Det var ju faktiskt inte så att du gick in med en speciellt ödmjuk ställning du heller.

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20001 698 inlägg

CBM Creator skrev:

Tack för era lärorika kommentarer men jag får nog ta reda på det själv verkar det som!
Jag visste redan att man måste ha en databas och att det inte är i html man gör det för man skriver bara in en länk till en fil man använder riktig programering i eller bara kopierar funktioner till filen med hjälp av ett program men jag trodde att jag skulle få någon som helst hjälp med hur man ska länka html filerna till en programerad fil eller ett exempel på hur jag kan påbörja programera filen men ni snackar bara strunt tycker jag för ni skriver att jag inte kan men om ni själva skulle kunna så skulle jag få ett eller flera direkta svar istället för kommentarer om att jag ska beskriva mer för det tänker jag fan heller göra för min hemsidas design är hemlig fram till år 2010 för då är jag 18 och kan publicera den för om jag skulle börja beskriva alla detaljer i ett populärt forum skulle den redan vara så gott som snodd eller saboterat av fiender och på så vis skulle hela mitt projekt som hemsidan bara är en mini del av förlora massor av tid och rättigheter!, Tror ni att jag skulle riskera det!? Ni kanske inte har några framtidsplaner men det har jag och det var endast för frågans skull jag registrerade min på detta forum så jag letar någon annanstans........

Först och främst får du nog ändra din attityd lite och helt enkelt inse att du inte verkar ha det klart för dig hur saker och ting fungerar till 100% :)
Anledningen att du får lite småtykna svar är just för att du inte vill inse att du inte har kunskapen du säger dig ha...och det märks ganska enkelt *dagens tips*
Om man ska få hjälp här så krävs det lite utav en själv också!
Ingen sätter sig och skriver "koder och instruktioner" på det du vill ha bara för att du "kräver" det.

Du har fått massvis med länkar här, har du överhuvudtaget läst mer än en mening på dessa sidor?

Sicken snajdare..... :)

carl_xMedlem sedan mars 20001 680 inlägg

CBM Creator: :L

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

CBM Creator skrev:

Wow.. uj uj.. nu blev vi utskällda till fullo!

Webdesign & Webprogramming for Dummies
1 ) Designen på hemsidan skapas med vanligtvis med HTML + CSS och bilder. Plus andra tänkbara tag-språk som XHTML och XML. (detta byggs upp via koder i dokumenten som webbläsaren sedan bygger upp en "design" något visuellt, vackert, som ögat förstår.

2 ) För att en hemsida med en design skall kunna interagera med användarna eller låta användarna interagera med varandra på hemsidan, så krävs det någon form av programmeringsspråk (vilket HTML, XHTML, XML, CSS etc inte är). Alltså måste vi använda oss av ex. PHP, ASP (vbscript, jscript, perlscript), ASP.NET (C#, Vb.NET), Java eller ROR (RubyOnRails). Bara för att ta några exempel. Dessa lösningar som skapats i något av de nämnda programmeringsspråken implementeras (kopplas in, infogas, inkluderas) i designen. Kan vara att man skapat en inloggningsfunktion i PHP.

Då postar användaren sitt anv.namn. och lösen i ett formulär som är kopplat till PHP-sidan via taggen form attribut action. ex.

<form action="loggain.php" method="post"></form>

Därefter jämförs användarens inmatade data med den som finns i en databas eller textfil. Om de överensstämmer skapas en kaka som "sparas" i användarens webbläsare, och sedan skickas till den "skyddade" delen.

Dessa "skyddade" sidor har exempelvis en inkluderad phpsida, ex. kolla.php. Den kolla om det finns en kaka hos användaren, om så då får han se den skyddade sidan.

3 ) För att vi på något sätt skall kunna hjälpa dig, så bör du/MÅSTE du ge oss en hänvisning om vilket programmeringsspråk som servern där sidan finns kan exekvera.

Om inte.. då är det bara att simma vidare i träsket av ovetenskap eller så ta och hoppa i en livbåt och läs lite om webbprogrammering på idgs webstudio eller liknande..

*pustar ut* ..

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

CBM Creator skrev:

En massa jobbigt skriven text

Med den attityden kommer du inte komma långt med dina framtidsplaner. Jag ser ingen som helst anledning till att anstränga mig att hjälpa dig då du inte verkar vara ett dugg intresserad av att ta till dig den informationen du fått.

DanneStMedlem sedan feb. 20041 327 inlägg

Cheeeezees! Det här måste ju vara ett skämt!?
Namnet: CBM Creator, trådrubriken: [Avancerad html fråga], attityden, framtidstron, den långa meningen...

Snälla skämtgubbe, säg att allt är ett skämt! För är det inget skämt måste jag tycka synd om dig, och det vill jag inte.

Nu ska vi inte gå för hårt åt den som ställer en fråga.

Dock tycker jag personen ifråga behöver rycka upp sig, läs det som många länkat till och ta det därifrån. Återkom som sagt när du har mer på benen så kommer du få mer hjälp.

Lyckat till ..

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Välkommen till wF CBM Creator! :bire

Det här är ingen HTML-fråga över huvud taget, och därför ligger den här tråden i fel forum. Eftersom du inte har sagt ännu vilket programmeringsspråk du vill använda så kan vi inte veta vart vi ska flytta tråden, och inte heller hjälpa dig med att lösa problemet.

Ditt webbhotell har förmodligen information om vilka programmeringsspråk som stöds, så ta reda på det och välj sedan det du vill använda. Därefter kan vi flytta tråden till lämplig forumsdel och du kan få den hjälp du letar efter.

Nu råkar det faktiskt vara så att jag inte litar på några webhotell utan om man ska publicera något på internet ska man köpa en domän! Ni börjar visst inse att jag menar allvar?, jag skrev det lite väl men det var bara för att få det rätta svaret eller i alla fall en hemsida att söka på och det verkar jag ha fått nu........ men som sagt, hemsidan jag håller på med är bara en mini del i det hela projektet jag skapar så en hemsida skulle inte sabba något i det så kallade projektet bara för att något inte går enligt tidsplanen. Jag har inte tid med kommentarer utan förväntar mig ofta att få direkta svar och det var just den anledningen jag hade för att verka arg fast jag egentligen inte är det men jag menade allvar i att jag ska radera min användare för jag har fått det jag ville höra på det här forumet så det här är den sista gången jag skriver här........ ska ni inte fortsätta snacka som om jag vore knäpp igen?.... i så fall skulle jag inte kunna ta åt mig för jag kommer ju inte läsa det!

Genererad på 394 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb