webForumDet fria alternativet

:hover, :active möjligt i en style=""?

5 svar · 470 visningar · startad av wally_91

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Hej alla!

Jag ska fatta mig kort.

Är det möjligt att ha :hover, :active osv i en style=""?

Vanligt

<style>
a{color:green; text-decoration:underline;}
a:hover, a:active{color:red;text-decoration:none;}
a:visited{color:blue;}
</style>
<a href="länk.html">Länk!</a>

Möjligt?

<a href="länk.html" style="{color:green;text-decoration:underline;}:hover,:active{color:red;text-decoration:none;}:visited{color:blue;}">Länk!</a>

Tack på förhand!

//wally_91

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Nej.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag kan bara hålla med zcorpan så får du det bekräftat från två håll.

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

du bör nog se över cssgrunderna lite...

skapa istället en separat style-mall innanför <head></head> (eller i extern mall) där du anger class attribut för länken. Du kopplar sedan på attributen via<span class=""></span> på länken (eller p-class om du vill att alal länkar i hela texten ska vara samma)

t ex

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<style type="text/css">
<!--
body {font-family: tahoma;}

.cool a:link {text-decoration: none; color: red; font-weight: bold;}
.cool a:visited {text-decoration: none; color: red; font-weight: bold;}
.cool a:hover {text-decoration: none; color: blue; }
.cool a:active {text-decoration: none; color: red; font-weight: bold;}
-->

</style>

<title>Namnl&ouml;st dokument</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<p><a href="http://www.microsoft.com/">Microsoft</a></p>
<p><span class="cool"><a href="http://www.microsoft.com/">Microsoft</a></span></p>
<p>&nbsp; </p>
</body>
</html>

goody lucky

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

symbolism skrev:

du bör nog se över cssgrunderna lite...

:e
Vad som frågas efter är s.k. "inline styles", dvs något man gör av olika skäl när det inte fungerar med stilmallar i <head> eller an extern stilmall, t.ex. om du inkluderar kodsnuttar via SSI, php eller från en databs. Då lägger man stilen direkt i taggen, t.ex.:

<p style="font-size:100%"> Bla bla </p>

eller som i trådskaparens dilemma:

<a href="foo.html" style="color:#fff">Klicka här!</a>

...där alltså pseudoklasser inte funkar att lägga in - tyvärr.

EDIT:

PS. Detta var en idé som W3C hade för några år sen: http://www.w3.org/TR/css-style-attr#examples
men jag tror inte det blev nåt av det...

PPS: Jag har själv försökt lösa detta för egen del eftersom jag vill ha länkar att skifta färg på hover i nyhetsbrev som läses i Gmail och annan webmail. Just nu testade jag en javascriptfuktion som faktiskt funkade i webbläsare (men inte i Gmail). Det kanske kan vara nåt att testa och kanske utveckla vidare?

<a href="foo.html" style="font-color:#666" onMouseOver="this.style.color='#df2f00'" onMouseOut="this.style.color='#666666'">Klicka här!</a>
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Danne V skrev:

:e
Vad som frågas efter är s.k. "inline styles", dvs något man gör av olika skäl när det inte fungerar med stilmallar i <head> eller an extern stilmall, t.ex. om du inkluderar kodsnuttar via SSI, php eller från en databs.

Hmm...

Då får du väl hoppas på att denna förändring röstas igenom i (X)HTML5 då (dvs förslaget att man skall kunna peta in en eller flera <style>-element överst i t.ex. vilken <div> som helst)

Högst personligen tycker jag väl att det känns "sådär" att se möjligheten till att använda "inline styles" utökas på det sättet (iallafall delvis, eftersom style-attributet samtidigt verkar ha tagits bort helt från (X)HTML5 som den ser ut just idag ;) ) - kanske främst eftersom jag är en anhängare av separering av struktur och utseende - men det är en annan historia och WAY off topic det ;) (och införs det kommer jag förmodligen att använda det - principer eller inte :e )

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)