webForumDet fria alternativet

POSITION: absolute och Z-INDEX

7 svar · 685 visningar · startad av Knatte

KnatteMedlem sedan jan. 200747 inlägg

Ursäkta mina frågor. Jag håller på med en hemsida som helst skall vara färdig om några dagar. För någon vecka sedan var jag ganska kass. Nu känner jag till en hel del t ex .css, class, id, div, span etc :)

En sak som jag är irriterad på är jag skall använda table och försöka få ihop något. GRRRR x( Jag råkade dock hitta denna sidan där dom ofta har POSITION inställd på "absolute" och sen väljer man siffra på Z-INDEX. Se denna sidan:
https://www.hso.se

Det är väl inte den bästa sidan och inte heller koden, mer skulle var inne i .css, men är det OK att göra så som dom gör? Vad säger ni om att använda POSITION: absolute och Z-INDEX? Är detta bra att använda eller är det något som gör att det inte är så bra?

Om man trycker på knapp så ändras inte POSITION: absolute och Z-INDEX, med texten i table gör det. Det tycker jag ser bra ut. Hur får man till det? Vad är bra med det? Vad är dåligt med det?

Lovar att bli bättre på tabeller och allt annat! Har hållit på med hemsida lite innan, men inte alls lite mycket kod.

Jag använder programet Dreamweaver och tycker att det är suveränt. Jag skriver koden själv för att förstå och lära mig koden, men är ändå mycket bra att använda!

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

z-index är inget som södds i XHTML DOCTYPE .. beroende på vilken version du använder dig av när du kodar. z-index är som lager på en tårta, ju högre tal ju högre upp är ditt objekt(?) Om du bygger en hemsida via tabeller så vet jag inte direkt om du behöver använda några av dessa saker.

Position:Absolute vet jag inte riktigt om man ska bli för beroende på att använda.. fast det beror ju lite också på vart du använder det på. Om personer men lite sämmre syn har höjt typsnittet så kommer förmodligen din absolute position bli inte det önskade resultat som du vill ha.

Om vi tex har en meny som ALLTID kommer vara 150pixlar och att det inte spelar någon roll vilket typsnitt användaren använder så kan du mycket väl använda dig av absolute i position.

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Vad är det för tabell du ska ha in på din sida? Är det data som ska in i den?
Den sidan du hänvisar till är ingen bra sida att titta på. De har ju en anpassa websidan-funktion, med en css för varje sida man går in på med den anpassningen man valt. Då fungerar det som de gjort. Jobbigt när man måste scrolla sidledes bara...
Bättre då att ha en tabell som ändrar sig efter fönstret och när användaren ändrar textstorlek. Till det behöver du inte absolut position eller z-index.

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

Knatte skrev:

Ursäkta mina frågor.

Du behöver inte ursäkta dig hela tiden. Forumet är till för att bl a få svar på frågor :h

Knatte skrev:

Jag håller på med en hemsida som helst skall vara färdig om några dagar.

Varför stressar du så mycket? Är det något skolarbete som är försenat eller? :P

OM inte så ta dig tid i lugn och ro när du kodar. Då kommer du komma till insikt om vilken typ av element som har fördelar var och när.

Du ska ng, såsom voigtann sa, hålla dig borta från absolut positionering i så lång utsträckning som möjligt.

Dessutom om du verkligen vill få värdefull hjälp är det viktigt att du postar exempel på det du har problem med (kodmässigt) eller länkar till en sida du kanske lagt upp på någon gratisserver (t ex byethost.com).Då är det mycekt lättare att ge feedback

Vad som är bra och vad som är dåligt har helt och hållet att göra medvad det är som du ska ha i din sida? hur ska den se ut?

Posta kod, och fråga igen. Annars kommer du att vara ett lika stort frågetecken som innan. :x

KnatteMedlem sedan jan. 200747 inlägg

Tack för alla svar! Orsaken till att jag vill ha den klar är att jag vill kunna visa upp den på nästa möte i en förening jag är medlem i. Det är nästa vecka. En annan visade sitt förslag tillverkat av Frontpage. Tittade på koden och visste inte om jag skulle skratta eller gråta (skrattade när han inte så det) :-D

Nej, jag gör inte en hemsida bara med POSITION: absolute och Z-INDEX, bygger en hemsida via tabeller istället.

Det som jag tycker är lite struligt är hur man lägger upp tabellerna. Inuti en tabellen, som kanske går runt hela runt hela hemsidan, finns det flera tabeller och i någon av dom kan det finnas ännu flera men till slut av allt är den sista tabellen slut. Det är inte bara själva tabellerna, utan också mycket annan som finns inuti dom som är stuligt. Det är detta som jag har kollat på idag. Jag symbolism, jag skall ta det lungt för jag vet hur det brukar vara. Först fattar man ingenting, sen fattar man lite till och efter en tid kan man det och tycker att allt e självklart!

Jag hör av mig när jag har lyckats att få ihop ett vettigt förslag!

Bygg inte upp idan med tabeller - det är bara struligt. De har tendenser att förstöra allting. Hur ska sidan vara strukturerad. Du kan få lite hjälp om du vill. Måla en enkel skiss i paint

Det e skoj å bygga när man har lite tid över.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

symbolism skrev:

Bygg inte upp idan med tabeller - det är bara struligt. De har tendenser att förstöra allting. Hur ska sidan vara strukturerad. Du kan få lite hjälp om du vill. Måla en enkel skiss i paint

Det e skoj å bygga när man har lite tid över.

Struligt med tabell layout? Nej det är det inte.
Optimalt att göra det? Nej inte på dagens webb ;)

Om du har tids nöd så får du göra det som du känner att du har tid att göra med, men att bygga sidor i tabeller är inget man rekommendera allt för mycket ;) Inte om du vill göra den snabb laddad och optimerad för sökmotorer ;)

voigtann1 skrev:

men att bygga sidor i tabeller är inget man rekommendera allt för mycket ;) Inte om du vill göra den snabb laddad och optimerad för sökmotorer ;)

Det var det jag menade med struligt :birp

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)