webForumDet fria alternativet

CSS, problem med IE6 men inte Firefox?

5 svar · 466 visningar · startad av Knatte

KnatteMedlem sedan jan. 200747 inlägg

Håller på att lära mig använda CSS. Tycker att https://www.webdesignskolan.com/ e mycket bra! Är finns en sak som jag undrar över. I "Grunderna" står:

TIPS! CSS har begränsat stöd i framförallt äldre webläsare men även i IE6. Den webläsare som bäst följer specifikationerna från W3C är Firefox - detta gäller framförallt CSS2- positionering ». Använd i första hand Firefox när du testar dina CSS-layoter för att se det korrekta resultatet och anpassa sedan koden till IE vid behov. Läs mer om Firefox och andra webläsare här »

Betyder detta att det ofta blir problem i IE6 eller äldre som är svåra att lösa? Vad skall man då göra?

Jag har funderat mycket på div, css och tabell. Vilken eller vilka skall man använda? När skall man använda denna etc. Hittad ett bra inlägg där just detta disskuteras. Vad säger ni om det som står där?
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=890113

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

Bry dig inte om äldre webläsare för mycket. Om du får alyouten att fungera i FireFox kommer den (nästan alltid) att fungera i IE6+. Bara se till att du använder en doctype som gör att Internet Explorer inte hamnar i "quirksmode" (gissningsläge)

tabeller anvädner di i t ex onnehållet - om du vill presentera något som kräver en tabell t ex speciell information. Om du har en massa bilder på sidan som du vill strukturera på ett fint sätt kan table också bli aktuellt, men då skulle jag istället använda mig av <div class></div> taggen, då du kan använda en fördefinerad box flera gånger.

fundera mindre - läs mer. om du gått igenom hela webdesignskolans guide och prövat dig fram hade du nog inte behövt posta detta inlägg.

Ett råd från mig bara - håll dig undan tabeller! i så lång utsträckning som möjligt. Kör med divtaggen så långt det går

KnatteMedlem sedan jan. 200747 inlägg

Ja, du har rätt, förlåt så mycket. Jag hade innan jag skrivit inlägget kollat igenom allting utan att göra något. Allt jag gjort har fungerat

Snälla, snälla, är like nyfiken på några frågor.

På "CSS - layout" står:
----------------------------------------
CSS för IE och quirks
CSS ska fungera fullt ut i en perfekt värld men i webläsarnas värld är inget perfekt tyvärr... Internet Explorer visar inte CSS korrekt enligt W3C (läs mer om W3C och docstandards ») och detta gäller även IE6. Tidigare versioner av IE är ännu sämre och om du tänker ta hänsyn till alla användare av IE<6 så måste du använda dig av korrekt doctype men även olika "hack" för att få det att fungera. I denna guide visas inte hur du anpassar CSS till IE<6 och vi hänvisar istället till resurser som visar metoderna.

Maxdesign - "Listamatic" »

Position is everything "IE hack" »

Position is everything "IE vs the standards" »
CSS Play »

WDS weblänkar till CSS-resurser »
-------------------------------------------
Vad säger du om detta?

Annan sak.
På "Effekter" finns detta:
------------------------------------------
CSS - effekter

Bläddringslister - färg
Du kan få din egen färg på bläddringslisterna eller delar av bläddringslisten.

OBS! fungerar bara i Internet Explorer >5.5 med rätt doctype. Fungerar inte i Firefox.

Använd rätt doctype
Om du inte anger rätt doctype visar inte IE bläddringslisternas färg. Använd doctype-deklarationen Transitional utan länk till W3C för korrekta resultat i IE:

Denna doctype fungerar:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

OBS! Detta fungerar inte:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
-----------------------------------
Samma med "Bläddringslister - dölj"

Går dett att fixa? Något att ha eller?

Sen finns detta:
-----------------------------
Effekter på bild och text
Med CSS kan du skapa effekter på objekt som text, bilder, tabeller och andra element utan att använda ett bildhandlingsprogram. OBS! Exemplen nedan fungerar i Internet Explorer men inte i Firefox och vissa andra webläsare. Bilden nedan visar resultatet för dig som inte kan se CSS i din webläsare (tex Firefox):
----------------------------------

Vad säger du, är det något att ha? Är det svårt att göra sådana så att även Firefox förstår det?

Förlåt för frågorna, lite nyfiken.

Färg på bläddringslist är väl en smaksak men det syns inte i firefox. effekter på bilder gör du nog bäst i Photoshop eller andra bildbehandlingsprogram (i och med att de inte syns i firefox).

Sen, som sagt, bry sig inte om hur en massa gamla webläsare visar sidan i och med att majoriteten av internetanvändare uppdaterar sina läsare så fort det kommer en ny (tror jag i alla fall).

Bara bygg och se vad som händer.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Sen ska man ha i åtanke att inte gödsla med divar. Ofta kan man lösa positionering av objekt utan dem. Divar ska egentligen bara användas när man är i behov av att positionera och styla 1+ block-element.

sant, men för att strukturera en sida ska man ju inte använda sig av tabeller. eller ja helst inte såvitt jag har förstått

=)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)