webForumDet fria alternativet

Ändra textstorleken i IE?

9 svar · 503 visningar · startad av Fia

FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Vad beror det på när man inte kan ändra textstorleken i Internet Explorer för en webbplats? (Funkar i Firefox.) Är det en CSS-bugg i IE eller något annat?
Och hur löser man det?

wF t ex har det här problemet, att textstorleken är fast i IE, men går att ändra i FF.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har för mig att det blir så om man i css-koden anger textstorleken i px. För dig som användare är det inte mycket att göra. Den som har sidan kan byta till enheten em i stället.

tydal skrev:

Jag har för mig att det blir så om man i css-koden anger textstorleken i px. För dig som användare är det inte mycket att göra. Den som har sidan kan byta till enheten em i stället.

Ah, tackar! (y)

Hade egentligen en av mina egna sidor i åtanke förstås, men wF blev ett bra neutralt exempel... :r

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

tydal skrev:

För dig som användare är det inte mycket att göra.

Det finns minst två alternativ.

• Gå in i Internet-alternativ > Allmänt > Hjälpmedel och bocka i "Ignorera inställningar för teckenstorlek som anges på webbsidor"
  • Uppgradera till IE7 där man kan zooma

zcorpan: tack för infon! :) Tyvärr gissar jag att de flesta som behöver ändra textstorleken på hemsidor inte är så insatta i såna specialknep.

En annan fråga, finns det några uppenbara problem med att använda em istället för px?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Nej. Att tänka på med ie7 är att man inte kan zooma texten på sidan, hela sidan ökar i storlek.

Jag har för mig att ie reagerar likadant på alla enheter som inte är relativa. alltså drabbas även picas och points.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Snudd på off-topic: Pixel är väl egentligen en relativ enhet?

Efter lite mekande så verkar det vara mycket knepigare än jag trodde. Måste ju specificera radavstånd och teckenavstånd nu också. Plus byta ut dubbla <br><br> mot <p> istället. Och sen fundera över alla taggar med textstorlekar som finns inuti andra taggar med textstorlekar... *suck* :l

Samtidigt känns det som om det kanske inte är viktigt att texten ska gå att förstora/förminska, med tanke på zcorpans inlägg om andra knep för användaren? Om folk har problem med läsbarheten på webbsidor så kanske de redan använt/fått hjälp med rätta inställningar o s v? Eventuellt att man kan tipsa de om det knepen på hemsidan istället. Måste ju vara skönt för dem att ställa in så det funkar på alla andra webbplatser med fast textstorlek också?

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Om man utgår från medelstorlek i IE och sätter sin fontstorlek i % i html body-elementen så räknar browsern ut storlek och andra fontavstånd i pixlar för det fontval som gäller. De måtten kan man sen ändra relativt till i andra element med em, font-size relativt förälder, andra em-avstånd relativt egna fontstorleken.

IE7 har en knapp/menyval för textstorlek men användarens val resettas till medel när zoom används.

Med vidd i em så har man kontroll över radbrytningar också, men användaren får ju anpassa fönstret till sin fontstorlek.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

dAEk. Ja en css-pixel är egentligen en relativ storlek enligt specen. men inte enligt ie7. :)

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
125 ms — hämta forumlista (db)
126 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)