hej! Vid utskrift av en dynamiskt skapad tabell som kan bli flera sidor lang vill jag skriva ut en header fore själva texten pa varje sida. är det nagan som kan hjälpa mig att visa hur man gor?
Header
8 svar · 447 visningar · startad av urban_hahne
Jag tror du kan använda <thead> för det som ska upprepas på varje sida. Åt minstone Firefox gör det.
Men kan du inte göra sidhuvudet i din webläsare, då när man väljer utskriftsformat under arkiv, åtminstone är det så i FF. Då kan du välja egen text osv.
IE vet jag inte.
Men det kanske inte var det du menade.
Nej sidhuvudet skapas dynamiskt fran en databas och kan darfor inte skrivas in i forvag.
Provade <thead> men fick det inte att funka HJäLP!!
urban_hahne skrev:
Provade <thead> men fick det inte att funka HJäLP!!
Kan du visa det du provade?
Som sagt, använd Thead-taggen för att skapa ett tabell-huvud som repeteras på varje sida vid utskrift.
Gör en tabell såhär (fast med många fler rader såklart):
<table>
<thead>
<tr><th>Rubrik</th><th>Rubrik</th><th>Rubrik</th></tr>
</thead>
<tbody>
<tr><td>Cell</td><td>Cell</td><td>Cell</td></tr>
</tbody>
</table>
Sen så behöver Internet Explorer en extra liten knuff med CSS för att det ska fungera:
thead { display:table-header-group; }
Detta fick jag att fungera i Firefox och IE6.
Troxy skrev:
Sen så behöver Internet Explorer en extra liten knuff med CSS för att det ska fungera:
thead { display:table-header-group; }Detta fick jag att fungera i Firefox och IE6.
Wow, jag visste inte att det gick med IE6. Verkar som att display:table-footer-group också gör att IE repeterar <tfoot>. Nice. :)
ok jag missade det där med knuffen. Jag far nu en header pa varje sida och texen oxo. det är bara det att det verkar omojligt att positionera texten som kommer efter att inte skriva over headern.
zcorpan skrev:
Wow, jag visste inte att det gick med IE6. Verkar som att display:table-footer-group också gör att IE repeterar <tfoot>. Nice. :)
Jo jag blev själv förvånad när jag upptäckte det. :p
Det var när jag snubblade över den här artikeln för ett tag sedan:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms530751.aspx
Det är skumt att thead och tfoot inte har "rätt" display som standardvärde, men IE upphör ju aldrig att förvåna :)