webForumDet fria alternativet

Relativt positionerad box - scrollar inte i sidled vid förminskad ruta

HTML & CSS

14 svar · 668 visningar · startad av symbolism

Medlem sedan mars 2007522 inlägg
Frågan#1

Min sidas upplägg:

Sidan ska ha en vanlig meny i den mörkblåraden, och när man klickar på en knapp med fler än en undersida ska det komma en sidomeny (såsom sidan jag länkar till) där det kanlänkas till guider, lektioner mm.

Problem:

När jag förminskar rutan kommer ingen sidoscrollning förrän sidan tryckts ihop så att mittendelen börjar "gömmas". Varför då? hur fixar jag det?

jag har positionerat sidoboxen relativt - är det det som är problemet?

länk till sida
http://www.gurkean.com/test

länk till CSSmall

http://www.gurkean.com/test/layout.css

lite frustrerande med tanke på att om någon skulle ha mindre skärmupplösning än 900 pixlar på bredden skulle de inte alls kunna komma åt de menyerna....

tacksam för svar

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Ditt problem finns först här som jag kan se det:

#sidomenycontainer 
{
float: left;
width: 170px;
position: relative;
right: 170px;
margin-right: -170px;
margin-left: auto;

}

Om du först tar bort
right: 170px;
margin-right: -170px;
margin-left: auto;
och sedan ändrar alla dina centrerings margin-left:auto till margin-left:170px: i resten av din css-mall så ska allt komma rätt och med sidoscroll.
Du behöver/bör inte centrera sidan.

tack tanten

men om jag vill ha den centrerad - finns det ingenting jag kan göra då? jag tycker det vore snyggast om sidan lixom bara "höll sig på samma ställe" hela tiden.

nåt sätt borde det la gå på men jag vet inte hur?

varför bör jag inte centrera sidan?

Innehållet är ju över 800px-brett och leder till sidoscroll väldigt fort. Så om du gör som du visade på din sida att vänstermenyn ska ligga mot vänsterkanten på fönstret (på min dator försvinner en del av länktexten också) så räknar du ut sedan vart huvudinnehållet ska komma. (nu 170px) Då förhindrar du att innehållet hoppar när man trycker fram den länk-diven.
Om du absolut vill centrera så kan du stoppa in allt innehåll i en div, som centrerar allt och sedan kan du sätta minusmargin på din vänsterflik och ta bort alla andra margin auto. Men då kan du kanske räkna med att webläsarna kommer räkna olika. Och att väldigt många kommer få den irriterande sidoscrollen väldigt tidigt.

aaaah. okej. Jag tror jag hajar nu

hehe.

jag testar igen då, tack!

Ser nu att du delat upp sidofliken i tre olika divar... Lite tabell-tänk? :-)
Lägg dem i en div eller gör en div av dem med en bakgrundsbild om du vet hur hög du vill ha den.

jo jag vet - temporär lösning just nu. Alla tre divarna ligge rju redan i en div (sidomenycontainer) annars skulel det nog inte funkar alls.

När jag fastställt huyr månag lektioner jag ska ha kan jag fastställa en exakt storlek och då tar jag nog abra bort "sidtopp" och "sidbotten" och gör padding upe och nere så att menyn kommer rätt=)

låter det som en skälig lösning?

Börjar det likna nåt nu kanske?

http://www.gurkean.com/test

symbolism skrev:

jo jag vet - temporär lösning just nu. Alla tre divarna ligge rju redan i en div (sidomenycontainer) annars skulel det nog inte funkar alls.

När jag fastställt huyr månag lektioner jag ska ha kan jag fastställa en exakt storlek och då tar jag nog abra bort "sidtopp" och "sidbotten" och gör padding upe och nere så att menyn kommer rätt=)

låter det som en skälig lösning?

:r slarvtitt av mig

Tror nog att det ska komma rätt direkt, men det tar vi om det blir problem då när det blir aktuellt...

Ja det ser ok ut men sätt height auto på din sidogrej, för nu ser det konstigt ut i FF.

vad ser konstigt ut menaru? jag använder typ a
bara ff och det ser helt ok ut. Om jag sätter height auto däremot så kommer det se konstigt ut (bakgrundsbilden är nämligen fastställd).

sidtopp och sidbottenboxarna innehåller bara bilderna som rundar till det när boxet "sammansmälter" med resten av layouten. I själva innehållsboxen är det bara en bakgrundsbild á 170x400 px

Testa med auto ändå, för det ser ut så här hos mig. Om du vill att den ska följa innehållsdiven får du på något sätt koppla ihop dem med float. Hinner inte titta närmare på det nu... :)

sido.jpg

bättre nu? någon annan som kan hoppa in som får/inte får samma problem?

kan förresten någon berätta för mig varför menyn inte bli transparent i IE7?

på nått sätt löste det sig själv. tack för hjälpen tanteän

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)