webForumDet fria alternativet

vill lära mig DIV

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

8 svar · 485 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

har länge velat lära mig DIV taggen, hur den fungerar, när man ska använda den, vad det är?

alla klagar på mig att jag ska sluta med mina tables, vilket jag ibland borde låta bli. Om vi tar denna sidan som exempel, hur översätter man den med div taggen? jag slängde bara ihop en sida så att jag har något exempel att utgå ifrån, samt så finsn det en div tagg där men det gör inget.

sidan

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Poängen är inte att byta ut alla tabeller mot divar rakt av, poängen är att använda rätt tagg på rätt ställe. En div kan vara precis lika osemantisk, om inte mer som en behållare för text som en tabell är.

okej. läste någonstans att div är en vidareutveckling utav <p> fast med den möjligheten att kunna innehålla mer än bara text.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Som Colione skriver: Man ska använda rätt tagg på rätt ställe.
p är ju för paragrafer dvs texter - så ingen layout skall göras med <p> taggen.
<div> är en roligt tagg du kan göra mycket med, så väl för diverse eller något :P mitt tips är kanske börja med enkla layouter som en header, sidmeny och en content ruta där innehållet kommer. Navigeringen-träd/menyn gör man idag med <li> listor (eller tja, beroende på läget :P ).

Lycka till med CSS och divar! Många har provat tidigare än dig och du ska nog även lyckas gå över som de flesta även har lyckats med! ;)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

div är till för att gruppera block-element i sektioner och styla dem.
span är till för att gruppera inline-element och styla dem.

det innebär inte för det att en div eller span är bästa lösningen för det du ska göra. det kan vara lika bra att ange en style till en h2-tagg för att uppnå samma mål.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

voigtann1 skrev:

p är ju för paragrafer dvs texter

Paragraph på engelska, stycke på svenska.
(Kände för att vara petig :P)

ok, tack för tipsen. Alltså jag har inte några problem att styla i tables osv, utan det är mest det att jag har tråkigt idag o tänkte kolla lite på divar...

t ex den sidan jag länkade är gjord helt i tables osv.. förvånade faktiskt mig själv hur bra den blev för 5min jobb..normalt sett så tar det flera timmar innan jag fixat ihop något jag är någerlunda nöjd med.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Tulork skrev:

har länge velat lära mig DIV taggen, hur den fungerar, när man ska använda den, vad det är?

Hmm...
http://www.subcide.com/tutorials/csslayout/ är ingen dålig startpunkt ;)

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

Jag var också fast på det där med tabeller innan men nu ere bara DIVar som gäller. Tabeller är otympliga och rentav dåliga om du ska lägga upp layouter med dem. Jag vet hur många timmar det gick åt på mina gamla "sidor" när jag höll på att bygga upp dem, eller närjag skulle ändra i dem.

Du kan ju gå igenom ovan postade tutorial eller så går du bara raka vägen till

http://www.webdesignskolan.com/

och går igenom alla CSSavsnitt. Positionering och layout är särskilt viktiga om du vill lära dig div.

Stressa inte igenom guiderna - det gjorde jag i början och fick betala dyrt med en del timmar till att rätta till, eller rentav göra om sidorna helt och hållet flera gånger, osv. Om du gör guiderna ordentligt minimerar du även "skräp" på sidan, vilket ger snabbare laddningstid

lycka till

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)