webForumDet fria alternativet

Wrapping runt rel. box

7 svar · 417 visningar · startad av symbolism

symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

Hallojsan!

Jag har bestämt mig att på allvar satsa på en online gitarrkurs för nybörjade med videodemonstrationer och liknande och håller på å knepknåpar lite med designen. Stötte på ett problem dock.

länk till berörd sida (pröva inte menylänkarna - de leder ingenstans):

http://www.gurkean.com/test/swedish/tuning.shtml

om ni scrollar ner ser ni en box med en Iframe i, och med en körvig ram. I den boxen ahde jag tänkt sätta videon (naturligtvis ska jag ha en annan ram) och jag vill att den ska positioneras ungefär så som den är nu, fast att övrig text ska wrappas runt den, som om det vore en bild - förstår ni?

Finns det något enkelt sätt att lösa detta på? CSS-koden för just den boxen finns direkt i sidan. CSSkod för resten utav sidan (med förklarande kommentarer) finns på

http//www.gurkean.com/test/layout.css

Jag tänkte att man skulle ju kunna göra så att man körde en tillfälligt text-align right just där texten ska gå till höger, och köra med <br> för att få det att de ut som om texten wrappas - men det är ju lite besvärligt?

någon som vet?

tacksam för svar

mvh

Marcus

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

float:left?

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Som Zcorpan skriver: Float:Left, men då måste ju även text komma efter din div. Jag provade att flytta upp din <div> och ändrade om CSSen:

<style stype="text/css">
<!--
#tuning {
	background-image: url(../layout/filmbox.jpg);
	width: 225px;
	height: 225px;
        float:left;
	position:Relative;
	left:-25px;
	margin-right:-25px;
	padding-top: 25px;
	padding-left: 25px;
	margin-bottom: -25px;
}
-->
</style>

och fick ett helt OK resultat ;)

Och

och... vadå?

hehe

Det har vart en tung dag idag, var tvungen att vila en stund. vakna precis. Konstigt att jag inte tänkte på att använda minusvärdena istället!

Jag som tidigare lovat mig själv att aldrig hålla på med sånt här när jag är trött! höhö.

Tack så mycket för hjälpen, funkar finfint nu.

Har ni något förslag på videoformatet jag borde använda? WMV torde la vara det bästa alternativet? Är min lösning visuellt acceptabel på videouppvisningen?

mvh

Marcus

FLV (Flash Video) - Om du har lust att betala lite extra ;)
WMV - Fungera nog, tänk dock att kvaliten kan bli riktig dålig om du inte passar dig
YouTube - Kan vara ett val av FLV + lagring av videon ;)

vad syftar du på med att betala lite extra för FLV? hehe

Jag har ju en speciellt konverteringsprogram som gör att kvalitén blir ok. elelr ja speciellt ere väl inte - StoIk.

Men tycker du/ni det blir ok/störande/gräsligt/bra att lägga videon bredvid texten sådär?

med FLV menade jag Flash Server :)

Spelar direkt ingen roll var filmen är anser jag, så länge den inte starta automatiskt, man vill ju hinna läsa igenom texten innan man ser filmen kan jag tänka mig ;)

joprecis. Dessutom tar det ju en jäkla massa bandbredd om samma snubbe/snubbina (kan man säga så?) går in flera gånger en dag och laddar ner filmen gång på gång.

nåväl. Nu förklarar jag denna tråd som löst! tack så mycket :birp

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)