tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag håller på att försöka ändra en px-meny till relativ storlek.
css:en ser ut så här
.menu a, .menu :visited {
display:block;
font-size:80%; /*har varit 10px*/
width:15em; /*har varit 149px*/
padding:0.7em 0;
color:#000;
text-decoration:none;
margin-right:0.2em;
text-align:left;
}
Att ändra bredden gick helt ok. Men när jag ändrade font size så blev submenyerna ca.80% av vad de skulle vara både bredd och fontstorlek.
.menu ul ul {
visibility:hidden;
position:absolute;
width:15em; /*har varit 149px*/
height:0;
}
Har försökt att lägga in större font här. Har också försökt ändra width, men absolut ingenting händer, mer än att det blir fel i de andra webläsarna.
Någon som vet hur och varför IE gör så och om det finns något knep?
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg Kan det vara så enkelt att bara flytta 80% till ul?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Nej men däremot så fick jag det till slut att fungera genom att flytta font till .meny ul {} och ha 80% där och sedan ha 100% på font i .menu ul ul {}
och inte ha den med alls i .menu a, .menu :visited{}
Vad är logiken i det? :q Arv är ibland så himla svårbegripligt :)
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg Det var exakt det jag lite kortfattat menade. :bire
Procentsatsen ärvs inte så den är 100%.
edit:
Det är beräknat värde som ärvs, det relativa värdet beräknas sedan efter det ärvda värdet: W3C-CSS
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Nu gjorde du mig mer förvirrad... :OO När ska detta sätta sig hos mig.
Varför blev ul ul:s with så mycket mindre än 15em när font var satt till 80%. I den gamla css:en... och sedan blev rätt genom fontstorleken... Förstår inte smmanhanget...
Så här såg den ut förut...med lite glada färger så det syns.
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg Bilden: Vidd var ju satt relativt elementets fonthöjd och 80% av det ärvda värdet.
Mer font-size: W3C-CSS-font-15.7-15.8
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Nu tror jag poletterna ramlade ner. :)
Tack så jättemycket för förklaring... :birp