KnatteMedlem sedan jan. 200747 inlägg Håller nu på att lära mig att göra att göra hemsidan, försöker se till att använda CSS så mycket som möjligt.
Har en fråga som förmodligen är väldigt dum, men bara måste har svar. Jag har lärt mig vanlig html, gått en termin, men det finns en sak som inte togs upp. Har hittat den på flera hemsider om jag går ner och kollar koden och jag undrar vad den är till för. Den jag medar är <TBODY>. Det har väl på något sätt med tabellen att göra? Är det bra att ha?
Förstår inte hur jag inte fattar detta när jag kan en hel del HTML och nu även CSS.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Äh, man kan inte lära sig allt på en gång. :) Gå in på w3schools.com, en mycket kompetent sida.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Alla tabeller i HTML har alltid minst en TBODY (men taggarna är valbara). TBODY är till för att gruppera rader i en tabell, kanske i kombination med THEAD och TFOOT.
TBODY i HTML4
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg ... men om du kör XHTML (gäller sidor som du levererar på det sätt XHTML konstruerades för från början, dvs med MIME-typen application/xhtml+xml) finns bara tbody där om du väljer att verkligen lägga dit den (eftersom tbody är ett helt valfritt element i XHTML 1.x (vilket jag personligen tycker känns mer logiskt eftersom webbläsaren i "äkta" XHTML inte tvingas peta in element som du inte angett i din kod åt dig utan att du vill ha dem där ;) )
Skall man lägga in scriptsnuttar eller stilar i CSS som förlitar sig på att tbody finns i en tabell är det alltså en bra vana att ta sig omaket att peta in dess start- och sluttaggar i koden som jag ser det - oavsett om man kör HTML eller XHTML ;)