En kollega till mig tittar på att skaffa nyhetsbrev.
Vi började diskutera om för- och nackdelar med att skapa ett dyrt nyhetsbrev eller klippa och klistra in text och bilder själv direkt i mejlet.
Visst, rent visuellt blir ju en skillnad men vad mer bör man tänka på?
Har ni några erfarenheter som vi kan ta del av?
Fia.
DykarnMedlem sedan mars 2005149 inlägg Hej Fia
menar du nyhetsbrev i postformat eller i epost?
skillnaderna ar ratt stora...
jag har aldrig arbetat med nyhetsbrev och vet inte skillnaden.
Hon vill att informationen (text och bild) ska ligga direkt i e-posten. Man ska inte behöva klicka upp ett bifogad dokuement eller länk.
Räcker det som förklaring eller kan du förklara vad som är skillnaden mellan postformat eller epost?
Tack!
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Han menade nog vanlig snigelpost vs. e-post. Jag vart också lite förvirrad av ditt första inlägg men nu klarnade det :)
Det går alldeles utmärkt att skicka formaterade brev, de använder HTML så det är en ganska smal sak att visa bilder etc. Värt att komma ihåg är att de flesta e-postprogram en säkerhetsinställning som gör att bilder inte visas automatiskt, utan att använder måste klicka på någon knapp eller liknande för att godkänna. Det är dock inget ni kan göra något åt, men det är en bra idé att se till att brevet kan läsas även om man inte visar bilder.
*skrattar* ja nu förstår jag hur ni läste inlägget!! När man själv tänker så på det man menar är det lätt att missa hur det kan uppfattas!
jo, jag menar e-post och inte snigelpost.
Hon kan lika gärna klippa och klistra in sin text och sina bilder direkt i mejlet istället för att anlita någon som gör ett påkostat nyhetsbrev, inte vet jag men det är väl special-kodat?
Inga fördelar som väger tungt med att skaffa ett sådant special-tillverkat nyhetsbrev?
Tack.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Tja, betalar man någon extern kanske man kan förvänta sig högre kvalitet på grafisk design etc, men känner din kompis att hon kan göra ett tillräckligt snyggt nyhetsbrev så är det väl inga problem med det. Nu vet jag inte vad det är för leverantörer du tänker på, men man kan ju tänka sig att det finns bättre administrationsmöjligheter om man lägger ut driften av det hos någon annan. Men allt sånt beror förstås på vad ni har för behov och önskemål. Har ni tittat på någon specifik leverantör? I såna fall finns det kanske någon här som kan komma med input.
Vi har bara börjat diskuterat det och funderade på om man kan göra det själv.
Om någon här har bra tips på leverantörer tar vi gärna emot informationen så kan vi kolla upp det lite innan vi tar beslut.
Jag trodde att man säkrare kommer igenom spam etc om man anlitar en leverantör. Men det är inte så alltså?
Fia.
DykarnMedlem sedan mars 2005149 inlägg Om du har nagra fragor om hur man kandesigna epost sa kan du pm mig (skickar ut 100k i man minst)
men nagra enkla tips
1. ha en link pa i toppen av brevet dar dom kan se en kopia pa webben (bra for dom som har svarigheter men html lotus notes osv)
2. gor inte designen vidare en 600px (fungerar bast med den upplosningen i preview pane)
3. tank pa att forsoka ha ditt budskap pa dom oversta 300px (da detta syns i preview)
4. ha inte for mycket bilder (spam filter osv)
5. HA ALLTID EN KLAR AVREGISRTERA SIG POLICY (unsubscribe)
6. Testa testa testa och testa... (testa emailet i sa manga klienter som mojligt...outlook hotmail gmail yahoo outlook2003 samt outlook 2007 (visar ej backgrundsbilder samt visar orginala storleken pa bilder tex)...
Hoppas detta ar en bra borjan behover du hjalp sa pm sa kan jag nog hjalpa dig lite
MVH
Fredrik
Tack alla för era svar!
Hon designar sitt nyhetsbrev själv till en början. Med alla tips här kommer det säkert att bli jättebra!