webForumDet fria alternativet

Dropdownruta

28 svar · 1 144 visningar · startad av Asa

AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg

Jag skulle behöva hjälp med att skapa så att när jag för musen över en länk så kommer en ruta fram där man kan ex visa en bild och samtidigt ska all text under länken flyttas ner under denna rutan som kommer fram.

Någon som har något enkelt som funkar i både IE och FF? Javascript gör de tinget om det används heller.

Tacksam för svar!

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Menar du att allt innehåll under bilden ska flyttas ner? Jag har ingen lösning så här på rak arm, även om jag tror att det inte ska vara några problem med javascript, php eller ajax eller nåt. Men det låter väldigt konstigt. Något av det obehagligaste som finns för en användare är när innehållet i en sida hoppar upp eller ner. Det är liksom värre än alla pop-ups och snurrande giffar du kan tänka dig. Du gör självklart som du vill, och du behöver absolut inte förklara varför. Jag vill bara att du tänker efter och bekräftar att detta verkligen är vad du (och kunden) vill ha...

deaMedlem sedan dec. 2002387 inlägg

Just att göra som du säger har jag inte sett förut. Som Danne V säger så kan det vara användarovänligt men det vet man inte för än man testat.
Annars kan man använda tooltip med bild och text i.

De har så på https://www.tresexti.se om man för musen över sina vänners samt besökares namn.

Men jaa, jag vill ha så.

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Hittar inte, antar man måste bli medlem.
Men kan du inte vidareutveckla det du har på gruvsjo.se under applikationer? Eller är det inte något av det som finns där som du menar. t.ex. när man trycker på visa info. eller för pekaren över länken...

Man måste vara medlem.
Ja, det kanske går. Skall kolla på det. Men har ni andra tips så skriv här tack.

Jag skulle behöva hjälp. Koden ser ut så här för det som används på Gruvsjo fast där är det med oncklick. Vill ha onmouseover för att visa och onmouseout för att dölja.

<script>
var blState=false; // Lager dolt
function ToggleState(sElementId) {
	oEl=document.getElementById(sElementId);
	oEl.style.display=(blState)?'none':'';
	return ((blState=!blState)?'Mer info':'Mer info');
}
</script>

<a href="#" onMouseover="this.value=ToggleState('visa_1');" onMouseout="???"><b>Visa under</b></a><br>

<div id="visa_1" style="display:none;">
	Det som visas vis mouseover	
</div>

Denna texten här kommer vid mouseover att flyttas ner och vid mopuseout åka upp igen till direkt under 
länken "Visa under"

Gissar att du vill få något likande det jag försökte med i min fråga med hover lite längre ner här i forumet, som visade sig inte fungera i Opera. Länken till kalendern ligger fortfarande uppe. Så struntar du i Opera så kanske det fungerar det jag gjorde...åtminstone en bit.

Den är nog ungefär som jag vill ha men jag vill ha med mouseover och mouseout.

Det är den väl?
Men den skjuter inte text under sig.
Om du ändrar värdena här... har ändrat lite snabbt utan att kolla och se om det funkar som du vill men tror den skjuter texten nu.
Men det blir trist för Opera-folket :-)

a.hid { outline-style: none; text-decoration: none; color: #000;}
	a.hid em { display: none; }
	a.hid:hover { text-decoration: none; }
	a.hid:hover em, a.hid:focus em { background-color: #f8f8f8; border: solid #ddd; border-width: 0 1px 1px 1px; color: #000; cursor: default; display: block; font-style: normal; left: -2em; padding: 5px 5px 20px 5px; position: absolute; top: 2em; width: 15em; }
	.holder {text-align: left; }
och på länken
<a class="hid" href="#" onmouseover="this.hideFocus=true" onmouseout="this.hideFocus=false"><span>ORDET</span>

I onmouseover skall man hämta ett värde ifrån en databas..

Men vilken kodbit äre du tog det från? Mer kod tack :/

Klistrade in den i ett dokument nu men den skjuter inte ner texten. Men måste den göra det när du ändå bara ska ha hover på den?

Asa skrev:

I onmouseover skall man hämta ett värde ifrån en databas..

Men vilken kodbit äre du tog det från? Mer kod tack :/

Har ingen kod :) Det var lite ändring på den som finns i källan på kalendern.
Men vi verkar tydligen vara ute efter samma lösning ... :) Så med lite klurande så kanske vi kommer dit ...

Pillade en stund till och i stället för att lägga in kod här så la jag upp en länk, eftersom detta fungerar så olika i olika webläsare.hoverfunktion
Kanske någon som vill hjälpa till med koll... :-)
Funkar i IE och FF nu

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

tanten skrev:

Pillade en stund till och i stället för att lägga in kod här så la jag upp en länk, eftersom detta fungerar så olika i olika webläsare.hoverfunktion
Kanske någon som vill hjälpa till med koll... :-)
Funkar i IE och FF nu

Jag får gotlandssidor-varianten med engelska flaggan att funka i FF2, IE7 och IE6.

/red: jaha, man editerar bakom ryggen på en :)

headbug skrev:

/red: jaha, man editerar bakom ryggen på en :)

psst...(visk)hade script avstängt i IE :moose
Får se nu om asa tycker det är OK...

Jag tycker det var perfekt :) Tack för hjälpen. Funkar som jag ville..

En sak till. Vill helst kunna ha länken i en tabellkolumn och en annan text i den andra kolumnen sen under i nästa rad skall jag ha så det syns. GÅr detta?

tranceformerMedlem sedan juni 2004128 inlägg

Funkar i nyaste Opera också som jag precis laddade ner och älskar än sålänge :D

Jag började testa lite med tabell, men det går inte att få in hovertexten i ny td och validatorn skriker förstås om allt som inte får finnas i antingen det ena eller andra.
Tycker du ska välja att ha den som i min kalender med att hover texten inte flyttar på något.
Men här ar tabellvarianten så långt jag kunde och hade "lust" :-)

hovertabell
valideringen

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)