Tja! håller på att fixa till gurkeän.com en gång för alla, ska bryta ut ur I-framesen.
Jag har gjort layouten nu och har mest arbetat i Internet explorer. När jag kom hem och försökte öppna sidan i FF blev jag lessen. Mycket lessen. Jag vet inte vad jag har gjort för fel! Jag har anget alla attribut rätt, såvitt jag vet, och jag menar det booorde funka i firefox också.
Eventuellt skulle jag ha kunnat glömt float någonstans, men då borde det itne ha funkat i IE heller...
jag bifogar länk till CSS-mallen och till sidan (temporärt upplagd). I CSS-mallen finns det kommentarer som berättar vilka boxar som kodar för vilken "enhet" i sidan.
Oerhört tacksam för hjälp!
hemsida
Klicka här!
CSS-mall
CSS
:birp
<p> är en paragraf inte en div.. .du måste avsluta alla dina <p> att börja med i din HTML... och ändra om det för layout. och du kan inte avsluta en <div> med <div id="" />
div skrivs alltid! som <div></div>. Det du gör är inte XHTML.
Internet Explorer är mycket "snällare" på att tolka kod... även om det är fel ;) så mitt tips är att göra sidan först i Firefox och sedan rätta till de få buggar IE generera.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="en" xml:lang="en">
Använd även rätt doctype ;)
Så du menar att felen ligger i HTML-en och inte CSS-mallen?
Jag har angett två stycken p-attributsboxar i css-mallen för att kunna använda dem mer än en gång. dvs
.ptopp
.pbotten
för att de börjar respektive avslutar en "box" utseendemässigt. Är det bättre att kankse bara göra om dem till div-attribut dvs #ptop resp #pbotten då?
tack!
Ja doctypen skulle jag också fixa tillja...:P
alltid tjööt om doctype. :P
symbolism skrev:
Så du menar att felen ligger i HTML-en och inte CSS-mallen?
Jag har angett två stycken p-attributsboxar i css-mallen för att kunna använda dem mer än en gång. dvs
.ptopp
.pbotten
för att de börjar respektive avslutar en "box" utseendemässigt. Är det bättre att kankse bara göra om dem till div-attribut dvs #ptop resp #pbotten då?
tack!
Nej: Du har nog både fel i CSS och HTML koden.
<p> är för text <div> kan du använda för layout. avsluta en "box" ska du avnvända dig av <div> istället för en paragraf tagg.
all....allright... så jag ska skriva <div class="ptopp"></div> istället för <p class="ptopp"></p>
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
voigtann1 skrev:
Det du gör är inte XHTML.
Han har ju <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
och det är väl OK när han vill använda target="".
Sedan kan jag väl tycka att man ska använda strict när man lär sig så webläsarna inte blir så förlåtande... :)
Blir lättare att se vad man gör för fel då... :)
t.ex.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
allright. såg det nu. måste ha läst fel när jag lärde mig detta. nåväl jag försöker koda om i htmlen från början i Firefox och återkommer om jag får olösliga problem (markerar tråden som löst sålänge)
doctypen rä bara den som dreamweaver sätter in automatiskt...:P
tanten skrev:
Han har ju <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
och det är väl OK när han vill använda target="".
Sedan kan jag väl tycka att man ska använda strict när man lär sig så webläsarna inte blir så förlåtande... :)
Blir lättare att se vad man gör för fel då... :)
t.ex.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
Visst är det ok att inte använda XHTML doctypen... men om han försöker( <br />) bla så ska man använda rätt doctype. Man ska koda efter den doctype som sidan har inte som den kod som skrivs på sidan.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Men jag såg inga xhtml-avslut i hans kod någonstans. Men det har han kanske ändrat på nu...
symbolism..
Jag tror sådana program som dreamweaver förvirrar mer än hjälper när man lär sig. Kan du inte använda någon enkel textredigerare i stället så här i början...t.ex anteckningar.
jag använder mig bara av dreamweaver för att enkelt kunna växla mellan cssmallen och htmldokumentet. Så jag använder den i princip bara som en textredigerare :birp
Jag skriver bara i "kod" tillståndet.
Men asså vad är allt sncaket om xhtml-avslut och sånt... är mina dokument xhtml?? jag läste lite om xhtml men jag fattar itne vad dethar att gör amed min sida?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
symbolism skrev:
är mina dokument xhtml??
Nej
Men klistra in den doctype jag skrev så får du det lite tuffare :birp
tanten: Han har ändrat från <p/>, <br /> till vanliga avslut nu, tidigare var det det.
xhtml avslut hade du innan symbolism(eller försökte iallafall)
ok..ej... ska det vara bra då eller?:P tyckte inte det gjorde nån überskillnad direkt...
symbolism skrev:
ok..ej... ska det vara bra då eller?:P tyckte inte det gjorde nån überskillnad direkt...
... ingen skillnad? Det är en stor skillnad om man gör rätt ;) idéen bakom XHTML är smart och enligt min mening en smart sak.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Nej nu får du följa voigtann1s råd
Internet Explorer är mycket "snällare" på att tolka kod... även om det är fel så mitt tips är att göra sidan först i Firefox och sedan rätta till de få buggar IE generera.
Jag gör så nu helt enkelt. Inom 10 min kommer jag med ny kod=)
Okej!
Ta gärna en titt nu igen. Nu funkar i alla fall upplägget i firefox men jag har följande problem:
I internet explorer "stretchas" koppscontainern, precis såsom jag vill att den ska göra, i firefox gör den inte det. Det är den markerad med rött. Varför inte?
Varför blir sidan centrerad i IE men itne FF?
Hur kan jag flytta texten i boxarna lite till höger så att de inte "smälter" samman med texten? jag testade att "padda" med tre px (padding-left: 3px;) och det funkade finfint i IE, men icke FF...
Vill passa på att tacka för alla era tidigare svar! mycket hjälpsamma.
länkar igen
hemsida
Klicka här!
CSS-mall
CSS
:birp