webForumDet fria alternativet

Bakgrund i hela diven

10 svar · 800 visningar · startad av M@gnus

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Hej!

Håller på och pular lite med css och har en layout med en header, tre kolumner och en footer. Jag skulle vilja att vänster och höger divarna fylls med bagrundsbilden i hela höjden, och ja, jag har sökt i detta forum och provat det jag hittat men får i alla fall inte till det.

Just nu har jag detta men det fyller inte hela diven på höjden:

.bakgrundsbildv { background-image: url(meny_bg.gif); background-repeat: repeat-y;}

som sitter som class på denna:

#menykol {
	float: left; 
	width: 135px; 
	padding: 5px;
	margin-bottom: 2px;
	clear: both;
	}

och anropas så här:

<div id="menykol" class="bakgrundsbildv">

Hur göra? :q

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Om du är säker på att länkningen till bilden är rätt så skulle jag chansa på att din #menykol-div inte clearas.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ladda upp komplett sida nånstans och ge en länk. Att bara posta kod gör det jäkligt svårt (ibland omöjligt) att se problemet. Du får ofta gissningar och dessutom inte så många svar.

Okkido skrev:

Om du är säker på att länkningen till bilden är rätt så skulle jag chansa på att din #menykol-div inte clearas.

Hur menar du? Det ligger ju med en clear i kol-koden. Länken till bilden är rätt, den visas men inte i hela höjden.

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Det du skrivit är att det ska visas bakgrund på innehållet i diven. Jag gissar att du vill att kolumnens bakgrundsbild ska gå längre ner än innehållet. Eller? För det måste du sätta en höjd på #menykol.

tanten skrev:

Det du skrivit är att det ska visas bakgrund på innehållet i diven. Jag gissar att du vill att kolumnens bakgrundsbild ska gå längre ner än innehållet. Eller? För det måste du sätta en höjd på #menykol.

OK, går det att använda procent för det, sätta height till 100%?
Höjden styrs av innehållet i mitten diven.

Inte så enkelt... dessvärre. Finns väldigt många trådar här som handlar om problemen med height i % i IE. Så enklast är kanske att du söker här efter något som liknar just ditt problem
För att komma runt problemen så kan det vara enklast att ha en bakgrundsbild som finns i en div under alla tre kolumnerna eller som många andra på nätet gör. Struntar i att kolumnerna inte följer med ner...

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Återigen: Ladda upp komplett sida nånstans och ge en länk. Att bara posta kod gör det jäkligt svårt (ibland omöjligt) att se problemet. Du får ofta gissningar och dessutom inte så många svar.

tanten skrev:

För att komma runt problemen så kan det vara enklast att ha en bakgrundsbild som finns i en div under alla tre kolumnerna.

Jo, det är väl dit jag börjar snegla mer och mer.

Tänk bara på alla de nackdelar som lätt kan bli med sidoscroll om man inte har maximerat fönster då man har en stor bakgrundsbild eller om användaren skulle öka textstorleken. Jag kan gissa att du tänkt den som stor för att få plats med tre kolumner... men, men. Knepigt är det... inte att ha många kolumner, men få bakgrunder att fungera i alla lägen.

Just nu funkar det med en bild som sträcker sig under alla tre kolumnerna, får se senare om jag gitter pula fram en annan lösning.

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)