annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Jag har skapat en hemsida där jag har länkar ihop 3 sidor till en huvudsida.
Ibland när man söker får man bara en av dessa sidor som träff.
Jag skulle vilja att alla tre sidorna alltid visas tillsammans.
Är det någon som har tips på hur man gör detta? :q
Får man vänster sidan som träff , den består av länkar till andra sidor på hemsidan. Klickar man på en av dessa länkar ska innehållet visas till höger om länkarna. Men när man endast fått vänstersidan som träff öppnas den nya sidan som ett nytt fönster. Detta fönster lägger sig dessutom bakom det första fönstret. Mycket irriterande!!! x(
Vad ska jag göra för att rätta till detta? :q
Tacksam för tips :)
/Anna
Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg
annaco skrev:
Jag har skapat en hemsida där jag har länkar ihop 3 sidor till en huvudsida.
Ibland när man söker får man bara en av dessa sidor som träff.
Jag skulle vilja att alla tre sidorna alltid visas tillsammans.
Är det någon som har tips på hur man gör detta? :q
Får man vänster sidan som träff , den består av länkar till andra sidor på hemsidan. Klickar man på en av dessa länkar ska innehållet visas till höger om länkarna. Men när man endast fått vänstersidan som träff öppnas den nya sidan som ett nytt fönster. Detta fönster lägger sig dessutom bakom det första fönstret. Mycket irriterande!!! x(
Vad ska jag göra för att rätta till detta? :q
Tacksam för tips :)
/Anna
Problemet är ju att du använder frames till din hemsida.
När man söker på t ex Goole får man ofta träff endast på en av framarna och bara den kommer att visas om man följer länken.
Bästa sättet att lösa detta är att inte använda frames när man gör en hemsida.
Annars finns det nog dock något javascript eller dylikt man kan använda.
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Tack för svaret!
Jag får göra om den utan ramar helt enkel för detta är väldigt irriterande.
Anna
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Och jag har aldrig lyckats bokmärka en sida med frames, utan att gå miste om menyn. Vissa har iofs gjort så att om man går in på sidan utan att ha med ramverket så skickas man till ramverket med den aktuella sidan, men det är ju bara jobbigt att behöva vänta 3-4 sek till på att få fram det man ville se.
Ovanstående text hittade jag i en gammal tråd.
Nu undrar jag hur jag ska göra för att länka till hela ramverket till sidan.
Då jag inte kan vare sig Java script eller AJAX är det värt att sidan tar lite längre tid att ladda.
Allt är bättre än nuvarande funktion.
Tacksam för förslag! :D
/Anna
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
annaco skrev:
Och jag har aldrig lyckats bokmärka en sida med frames, utan att gå miste om menyn. Vissa har iofs gjort så att om man går in på sidan utan att ha med ramverket så skickas man till ramverket med den aktuella sidan, men det är ju bara jobbigt att behöva vänta 3-4 sek till på att få fram det man ville se.
Ovanstående text hittade jag i en gammal tråd.
Nu undrar jag hur jag ska göra för att länka till hela ramverket till sidan.
Då jag inte kan vare sig Java script eller AJAX är det värt att sidan tar lite längre tid att ladda.
Allt är bättre än nuvarande funktion.
Tacksam för förslag! :D
/Anna
Du måste förstå att ett frameset är en "sida" som inkluderar flera andra, helt fristående sidor. Ungefär som ett gammaldags fönster där själva framesetet är fönsterbågen med spröjsarna, medan de andra sidorna är själva rutorna.
Du har hittat en nackdel med frames. Det finns fler. Man ska inte använda dom om man inte har exceptionellt goda skäl. Man "ska" använda sig av "flat pages" dvs "hela sidor" där varje sida har menyn och allt annat.
Det finns javascript som kan fixa ditt problem. Men då måste du öppna varje dokument och klistra in skriptet på rätt ställe, och lägga in länkar korrekt. Är man ovan, så är det jobbigt, tar tid och kan bli fel.
Använder du Dreamweaver så finns det en extension som gör jobbet lättare (faktiskt två extensions beroende på exakt vad man vill). Dom heter antingen FrameJammer eller FrameStuffer (tror jag?) och gjordes av https://www.pawluk.com. Vet inte var man kan få tag på dom idag....
Jag föreslår att du struntar i om sökresultaten ger enstaka sidor tills vidare, och bygger om sajten till "flat pages" under tiden.
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Jag kodar allting själv och har använt mig av XHTML-kod.
På min hemsida har jag 3 ramar. Överst är titeln på sidan, till vänster länkarna och till höger visas den aktuella sidan.
Du kan gå in på https://www.annastradgard.com och kika.
Kan jag använda tabeller för att bygga om sidan?
Kommer funktionen att fungera som förut?
Jag har för mig att jag läste in en annan tråd att man inte kan länka till en tabell utan bara ifrån den. Stämmer det?
Mvh Anna
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Om scriptlösning:
Kolla in det här gamla exemplet som baserar sig på ett av Jojoxx Javascriptexempel som vi tog fram i en tråd här på wF för några år sedan (även om jag "tappat tråden" - dvs inte hittar igen själva texten om exemplen ;) )
http://member.webforum.nu/2241/krama_mig_med_ramar.html (kolla källkoden på sidan i "innehållsdokumentet" och kolla hur den redirectar samt hur "ramsidan" tar emot URL-parametrar och scriptar upp ett frameset. Om du nystar dig därifrån så bör du kunna "komma rätt" (med lite arbete, som sagt. ;) )
annaco skrev:
Kan jag använda tabeller för att bygga om sidan?
Japp
annaco skrev:
Kommer funktionen att fungera som förut?
Beror på hur du menar, du kommer ju att bygga om sidorna så att alla olika delar fimnns på alla sidor i så fall...
annaco skrev:
Jag har för mig att jag läste in en annan tråd att man inte kan länka till en tabell utan bara ifrån den. Stämmer det?
Hmm...
Du kan ju sätta en <a name> nästan varsomhelst, men det kanske inte är det du menar med länka?
[edit] Det svåraste för dig att klara utan ramar blir nog din gästbok eftersom du även måste förse den med ditt huvud och dina menyer om du vill att den skall se likadan ut som resten av din webbplats.
Annars är det - som sagt - förmodligen "bara" en (hel) del jobb med att göra om alla dina sidor så att de har menyer och huvud "inbakade".
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg Tack för alla svar.
Jag får sätta mig och fundera på hur jag ska lösa detta för att få ungefär samma funktion.
Mvh Anna
Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg
annaco skrev:
Tack för alla svar.
Jag får sätta mig och fundera på hur jag ska lösa detta för att få ungefär samma funktion.
Mvh Anna
Det är nog inget att fundera över egentligen.
Funktionen kommer att vara densamma ändå.
Det enda man egentligen måste tänka över när man går från att använda ramar till s k flat pages är att menyn fungerar lite annorlunda eftersom den finns med på alla dokument.
Och visst kan man länka både till och från tabeller på det sätt du tänker på.
Tabeller är ju i och för sig inte heller något bra sätt att bygga hemsidor på men det är säkert bättre än ramar i alla fall.
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg