Jag får alltid denna typ av varningar när jag validerar min css fil. Jag fattar inte riktigt vad som är fel och hur jag ska göra för att rätta till det.
Om det är någon som skulle vilja hjälpa mej skulle jag bli jätte glad ;)
24 #sidhuvud a This property applies to block-level elements.
53 #kolumn ul You have no background-color set (or background-color is set to transparent) but you have set a color. Make sure that cascading of colors keeps the text reasonably legible.
71 Same colors for color and background-color in two contexts body and a:link
71 a:link You have no background-color set (or background-color is set to transparent) but you have set a color. Make sure that cascading of colors keeps the text reasonably legible.
24 - antar att du har använt en "width" direkt för en <a>. <a> är deklarerad som "inline", och "inline" har inga bredder.
53 - Den där kan du antagligen strunta i. Det den säger är att kolla att du verkligen har rätt bakrundsfärg där manuellt, eftersom du inte har angett någon bakgrundsfärg alls.
71 - Mest trolig tolkning: Validatorn tipsar dig om att din kod kan skrivas effektivare eftersom den tycker det är onödigt att du deklarerar samma värden för det fall där a:link förekommer i <body> eller ett element som ärver färger från <body> (det är alltså ett "tips" och inget fel) ;)
Yep.
Den ber dig kolla att du inte har något läge då förgrundsfärgen inte syns mot bakgrundsfärgen eftersom du valt att inte ange någon bakgrundsfärg.
Inget att svettas över mao. ;)
Egentligen så beskrivs varningen så här
WAI:
2.2a Ensure that foreground and background color combinations for images provide sufficient contrast when viewed by someone having color deficits or when viewed on a black and white screen.
Och även om det står bilder här så gäller det även för text och text-bakgrund.
Tittar man på en sida där färger inte har tillräcklig kontrast så kan en färgblind kanske inte alls se texten, även om det inte är på en svart-vit bildskärm.
Så man kan väl kolla lite extra på sådana varningar och se vad som eventuellt kan hända för en med synfel... :-)
Så man kan väl kolla lite extra på sådana varningar och se vad som eventuellt kan hända för en med synfel... :-)
Helt klart, men det gäller ju även om man inte får just den här varningen pga att man utelämnat deklaration av bakgrundsfärgen ;)
Förtydligande då:
Själva varningen vi pratar om är inget att oroa sig för om man ändå kollat att man inte får oläslig information pga dålig kontrastverkan oavsett om man utelämnat deklaration av bakgrundsfärg nånstans eller ej. :birp