aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Hur ska CSS-klasserna skugga och falskLank se ut för att följande två stycken ska bli lika:
<--- I CSS-filen idag --->
.spoke {
color: #CCC;
}
<-- I HTML-filen idag --->
<div class="spoke"><i><u>Falsk länk</u> Lite text<i></div>
<--- I CSS-filen Önskemål --->
.spoke {
/*Texten ska vara italic */
}
.falskLank {
/*Texten ska vara italic och understruken*/
}
<-- I HTML-filen imorgon enl önskemål --->
<div class="spoke"><span class="falskLank">Falsk länk</span> Lite text</div>
(Den inloggade har en riktig länk här...)
Tacksam för hjälp om hur spoke och falskLank borde se ut!
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg .spoke
{
font-style: italic;
}
.spoke .falskLank
{
text-decoration: underline;
}
Eller har jag misstolkat något?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Nej, du har inte misstolkat. Jag har bara teflon i skallen vad gäller vad som är text-decoration, font-style etc... Finns det någon logik bakom?
Om den sista klassen bara är .falskLank, blir den kursiv genom att stå inne i en spoke div eller inte? Jag fattar inte riktigt hur saker ärvs heller är jag rädd... :q
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
Finns det någon logik bakom?
Att olika värden och ändringar hamna under olika attribut istället för under css: text-decoration-italic? Jo. ;)
.spoke .falsklänk appliceras endast på .falsklänk underliggandes .spoke i min senaste post, alltså finns det ett förhållande däremellen. Vill du helt separera klasserna skulle jag skriva:
.spoke
{
}
.falskLank
{
text-decoration: underline;
}
Även om man kan diskutera mycket kring stylesheets är det inte direkt hjärnkirurgi och ett besök på någon passande sida kommer nog putta dig i rätt riktning. :)
MobergMedlem sedan sep. 200614 inlägg Kanske kan du tillochmed använda taggen <em>, för betoning, istället för en spannklass.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Helst skulle jag markerat båda cyprys svar som lösta.
cyprys skrev:
Att olika värden och ändringar hamna under olika attribut istället för under css: text-decoration-italic? Jo. ;)
Nä? :p Jag menade i och för sig mer varför inte bold, underline och italic allihopa är antingen font-style eller text-decoration eller något annat. Alltihopa är olika sätt att "dekorera" texten i någon bemärkelse. Ska titta mer på din länk senare, när jag är hemma hos bredbandet igen. :)
Moberg - jag vill använda en klass. (Färgen sitter inte i en em-tagg.)