Hejsan!
Vad är css och hur skapar man så att det fungerar ihop med html. Skriver man css i anteckningar, eller hur gör man... jag är nämligen helt borta på just det....
tack på förhand....
------------------
/Caze
3 svar · 302 visningar · startad av caze
Hejsan!
Vad är css och hur skapar man så att det fungerar ihop med html. Skriver man css i anteckningar, eller hur gör man... jag är nämligen helt borta på just det....
tack på förhand....
------------------
/Caze
Det finns säkert bättre ställen att lära sig CSS men du kan ju kolla lite här: www.idg.se/webstudio/css/
Du kan skriva CSS med hjälp av anteckningar. Du kan även använda ett program. Typ DreamWeaver, Frontpage, InterDev, Topstyle. ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
css är egentligen förbannat enkelt!!
Tänk dig dom överstrykningspennor som är så populära hos studenter.
Tänk dig dom i många färger.
Varje färg har vissa egenskaper.
Markera exempelvis en paragraf <p>.
Så kommer det fina, du bestämmer vilka egenskaper den färgen skall ha!(med hjälp av css).
Kolla Web-Tors länk, och när du har läst på lite där kolla även http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/
Lycka till
------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!
klick
Jag skulle sträcka mig längre än till överstrykningspennor :) , "alla" har ju antagligen skrivit dokument i word och då använt sig av header1, 2, 3, 4 och body text för att formatera sitt dokument.
CSS kan användas bl a till det. Genom att tala om i sitt webbside-huvud att man vill ha td taggen på ett visst sätt, kommer detta att gälla på alla ställen där man striver en ny tabellcell
ex:
<style type="text/css">
<!--
td { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; color: #000000; text-align: left; vertical-align: top}
-->
</style>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td>båda dessa celler får sitt</td>
<td>utseende från stilmallen i huvudet </td>
</tr>
</table>
</body>
alla celler kommer nu att vara strl 10 på text, vänster/top ställda och ha svart teckenfärg
:)
------------------
Patrick Svensson
patrick.svensson@pstmultimedia.com
www.pstmultimedia.com
www.sisforlag.se
www.sis.se