Fördel med layers..
6 svar · 578 visningar · startad av Kalle M
Jag undrar också. Jag har hört detta men tycker bara det blir krångligt, förmodligen på att jag är ovan. Är det för att det är lättare att ha koden på samma ställe?
Mvh
Tomas
Hmm...
Några av skälen till att många föredrar CSS-layouter (dvs det ni kalla "Layers") över tabellbaserat hittar ni här http://standardice.com/seybold/ ;)
Har sama funderingar. Jag har kollat en hel del på "Layers" och tycke att den verkar vara bra. Tillverkar den först som #test som jag lägger in i css och hämtar den sen som <div id="test>. Blir det struligt att göra hemsidan både med vanliga tabel occ layers?
Sen finns det nyare sätt att använda tabel. Har på flera stället sett att dom först lägger en layers och sen, innuti den, använder den där nyaste versionen av tabel. Finns först en class. och sen ser man det på att där är <tbody>. Där går att styra varje cell med heigh och width och det är givetvis väldigt bra.
Kopierat från en hemsida:
<DIV class=textArea id=textArea><A name=pagetop></A>
<TABLE class=toolBar cellSpacing=10 cellPadding=0 width="99%" border=0>
<TBODY>
<TR>
Varför använder dom både layers och tabel? Är det svårt att göra det?
1. Taggen <div></div> är bara en behållare. Man kan sen specificera hur den ska förhålla sig till andra element på en sida. Man kan positionera den "absolut", "relativt", "fixed", "statisk" eller inte alls. Det är bara när en <div> är absolut positionerad som den kallas "layer". Så vad man frågar om här är knappast "layers", utan divvar generellt.
2. Divvar är generellt sett bättre att jobba med än tabeller. Dels så krävs mindre kod, dom funkar bättre för folk med olika hjälpmedel (synskadade, osv), man kan anpassa bättre för andra medier än datorer (mobiltelefoner, palmtops, osv), etc.
3. Tabeller skapades inte alls bara för "tabulär data" som påstås i länken som jarvklo postade. Dom introducerades i html uttryckligen även för layout (rätt ska vara rätt). Men det var då det. Sen dess har divvar och CSS blivit mycket bättre och man ska försöka använda den tekniken istället.
4. Men ibland händer det att divvar och CSS inte klarar komplicerade layouter på ett tillfredsställande sätt. Bl.a. har man ännu inte grejat ett enkelt och självklart sätt att få en s.k. "footer" att stanna längst ned även om en sida är ganska tom i övrigt. Det går, men det är väldigt bökigt och kräver att man måste göra avkall på andra grejer. Inte heller kan man t.ex. får flera kolumner att sträcka sig lika långt även om mängden av innehåll är olika (om man inte blandar in lite javascript). I såna lägen kan man använda tabeller. Då löser man såna här problem på ett kick.
5. Diskussionen om huruvida man ska använda tabeller för layout eller divvar/CSS kan ibland bli ganska upphetsad tyvärr. Riktiga geeks anser att tabeller SKA användas ENDAST för "tabulär data". Jag är mer pragmatiskt och tycker att man ska sträva efter att använda divvar/CSS. Men om det inte funkar, så ska "ändamålet helga medlen" och då ska man inte skämmas för att använda tabeller (Men man ska inte använda tabeller bara för att man är för slö för att lära sig CSS, alltså.)
Nåt sånt....
Danne V skrev:
3. Tabeller skapades inte alls bara för "tabulär data" som påstås i länken som jarvklo postade. Dom introducerades i html uttryckligen även för layout (rätt ska vara rätt). Men det var då det.
Yep. Den versionen där det stod att tabeller var till för layout gällde i mindre än ett år (den kom 14 Januari 1997 och ersattes av HTML4 från och med den 18 December samma år), och redan där angavs att det fanns vissa problem med att "tabell-layouta" :)
HTML3.2 skrev:
HTML 3.2 includes a widely deployed subset of the specification given in RFC 1942 and can be used to markup tabular material or for layout purposes. Note that the latter role typically causes problems when rending to speech or to text only user agents.
Att tabeller i första hand är till för tabulär information har alltså gällt i snart tio år (dvs sedan HTML4.0 kom) utan ändring - och det säger väl en del det också om rätt skall vara rätt ;)
... och den som vill kan ju slå en titt på (X)HTML5 (som utvecklas för fullt just nu och lär bli det vi får rätta oss efter i framtiden). Inte en rekommendation av att använda tabeller till något annat än data där inte... Snarare tvärtom eftersom de håller på att införa flera nya element i HTML för att kunna definiera vad som är innehåll, meny, sidspalt osv med syftet att man skall kunna använda CSS enklare och utan att slå en massa "baklängesvolter" :)
... men det är en annan historia det :bire
Tack så JÄTTEMYCKET för svaren :) Ursäkte att det jag skriver ser lite konstigt ut, men får skylla på att jag är självlärd och absolut ingen expert.
Ja, ja, nu blir det hårdträning på hemsida för jag är ju faktiskt ensam hemma fram till söndag kväll :) Oj, så får man inte tänka! Skall ju vara :(