webForumDet fria alternativet

CSS och lagerplacering..

28 svar · 1 386 visningar · startad av Kalle M · sida 2 av 2

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Lite tips från mig som inte behöver ses som måsten, men som varit OK för mig.

Kalle M

1. Ett problem jag hade när jag gjorde en webbplats var att jag fick avstånd på en röd <H3> och <P> stycketext nedan. Att ej få avståndet mellan rubriken och stycketexten. Hur jag fixar det i CSS?

body{ margin:0; padding: 0px; + allt annat du vill ha där}

2.Om man gör tabeller på sidorna som ska se likadana ut i position mm..använder man CSS för placering av tabeller eller ska man använda mallar?
Vad är det för tabeller du tänker på? Om du tänker tabeller för design så försök glömma det tills vidare. Du håller ju på att lära dig koda med css.
Är det data du ska ha i en tabell så placerar man den lämpligtvis i en <div>

3. Hur mkt ska man ha i CSS egentligen..Ska man sätta positioner på allt i en CSS? Även bilder? Vill få in rätta tänket där.
Så mycket du kan eller allt. Bilder kan du ha i html och i css som bakgrundsbilder.

4. Väldigt svårt att säga ..men vad är mer bra kunna vad gäller CSS?:-)
Nåt som är väldigt vanligt som jag missat? Har ju lärt mig lite om CSS nu. Vad är nästa steg om man säger så?

Se nästa svar... ;)

5. Vad jag förstått så ska man skippa frames. Kan känna att det är över min förmåga eftersom man måste kunna massa serverscript. Det är väl då man ska blanda in SSI?:-) Är det Phpkod man lägger in?

Det låter på dig som att du har en sida som finns uppe med frames. Är det så? Om du visar den eller koden så kan vi kanske tipsa dig om hur du ska göra. Det är inte ett dugg komplicerat att t.ex ha en meny i egen fil och inkludera den antingen med SSI eller php, men om du inte har en server i din dator så kan du inte se resultatet av det annat än uppe på webhotellet, om den har stöd för det vill säga...

6. Rätt tänk ifrån början med CSS är ju väldigt bra.
Rätt tänk från början vill jag säga är att först skriva ner allt som ska finnas på sidan av text och eventuella bilder helt utan design och när den är klar och ser bra ut utan design och validerar och att allt kommer i en begriplig ordning osv. så börjar man jobba med css-filen. Då kan man testa med flera olika varianter av design utan att ändra något i html-filen...

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Hej igen!

Har hjälpt en kompis med en sida om ett utbildningsföretag. Kolla följande:
https://www.rato.se/rot.

Denna sidan har frames och är gjord på tabeller.
Dreamweaver kan ha lagt till en del skräp.
Sidan är långt ifrån klar. Därför bilderna ser tokiga ut mm.

Nu tog jag din topframe, klippte ur allt som fanns innuti <body> klistrade in det i nytt dokument som jag döpte till head.html och lade in det i en div som jag kallade för #head. Går att döpa till vad man vill.
För att den skulle bli ungefär lika bred som resten av sidan så skapade jag en div som jag kallade för wrapper och lade in allt i den.
Nästa frame döpte jag om till jobb.php och början av det som finns i den efter body, ser ut så här.

<body>
<div id="wrapper">
<?php include ("head.html")?>
<div id="Layer1".....och resten av din kod

Resultatet ser du i källkoden på sidan. Har lagt till kommentar i källan...
din sida
Din css som du hade i topframen lade jag in i din css-fil, men för att den inte skulle blandas i hop med resten av det du hade där så lade jag till #head framför dina a som hade med topframen att göra.

Resten av koden brydde jag mig inte om eftersom du ska, förmodar jag, ta bort tabellerna, men som du kan se så validerar sidan inte...
validering
Jag valde en strict doctype, som ger lite fler fel än transitional.
Men det var ju include som jag lovade att visa ett exempel på så... :)

Hej!
Skulle ju vara fantastiskt kul om jag fick till det där med utan frames :-)

1. Ska kolla det du nämnt och återkomma med funderingar.
Är det den phpkod som behövs? Använder man antingen SSI eller php? Eller hur funkar det? Om man använder SSI..vad är det då för slags script man lägger in då?

2. Har alltid tidigare varit så inriktad på tabeller för placera text och bilder.
Kan man inte likväl styra tabeller med CSS precis som med lager? Eller är lager bättre? Jag ska alltså satsa på lager och CSS istället för tabeller?

3. Ett tanke jag hade i huvudet idag..
Om man bygger upp lager..Skapar man alltid ett ID för varje lager?
Hur lägger man upp det om man ska ha samma size och inställning på fler sidor med samma variant av lager. Malltänket om du förstår.
Skapar man nån slags IDgrupp för att samköra dessa då så man slipper ändra på fler ställen i CSSmallen?

4. Det där med Doctype förbryllar faktiskt :-)
Ska man köra Strict om man jobbar med CSS?
Vad är tanken med att välja dom olika? Visas sidan annorlunda beroende på vilken doctype?

5. Är det lika bra böka in så mkt som det går i samma CSSfil? Finns det någon anledning har fler CSSfiler?
Vilken väljer den först om man har fler osv?

6. När man lägger in en stilmall inom Head ex länkfärger osv.
Kan man på nåt sett lägga denna i den stora CSSmallen och skriva nåt id för att tala om att just den snutten i stora CSS-filen ska kopplas till specifik sida och ingen annan? Just för att slippa kod på sidan.

tranceformerMedlem sedan juni 2004128 inlägg

Vet inte om jag ska göra en annan tråd för det här egentligen, men när jag tänkte på rubrik till den så blev det ungefär vad den här tråden heter, så jag börjar här istället.

Jag har en bild med mitt namn i en div som ska ligga till höger och ovanpå menylisten som går tvärs över sidan, det funkar jättebra i Firefox 2.0.0.3, men självklart inte i någon annan webbläsare.

Ska tillägga också att jag inte gjorde det där med flit, utan bilderna la sig på det viset och jag tyckte det såg bra ut, så jag vill ha det så, men jag är inte helt hundra på vad jag gjort egentligen :)

Frågan är alltså vad det är som t. ex IE gör annorlunda mot Firefox i just det här fallet när jag vill att mitt namn ska ligga ovanpå menylisten, hur kan jag gå till väga för att få likadant i alla läsare, eller åtminstone IE?

Kan även tillägga att jag har PNG-bilder med transparens på, så det ser absolut inte bra ut i gamla webbläsare som inte har stöd för det.

Adressen till sidan är trollett.nu
Skulle inte den funka än så kan ni gå in här istället, temporär adress .

Jag vill att det ska se ut som på den bifogade bilden.

somdetskavara.jpg

Kalle M...
Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att den här tråden börjar bli för stor... och att för många frågor ställs som man inte vet om du fått ett svar på som du förstått eller missat. Vore kanske bra om du kunde splitta upp frågorna i olika trådar i tur och ordning och när du fått ett svar du förstått trycker på accepterar-länken så vi vet...
En del av de frågor du ställer finns det redan väldigt många trådar om... t.ex Doctypes där det dessutom finns bra länkar uppe på sidan att läsa igenom.
Jag förstår att det kan kännas rörigt om man som du gör nu försöker förstå Allt på en gång, men det är inte lätt, åtminstone för mig att hänga med, när jag t.ex ser att du redan fått ett svar från någon.
Så mitt råd är försök ta en sak i taget...:-) så blir det lättare för dem som försöker hjälpa dig och jag tror även för dig.

tranceformer skrev:

Jag har en bild med mitt namn i en div som ska ligga till höger och ovanpå menylisten som går tvärs över sidan, det funkar jättebra i Firefox 2.0.0.3, men självklart inte i någon annan webbläsare.

Ett sätt du kan få bilden där du vill är att ta bort den från dokumentetflödet och lägga in koden antingen högst upp under <body>eller längst ner och placera den ungefär så här med css

#mittnamn {
	width: 471px;
	height: 129px;
	top:60px;
	right:10px;
	background: url(mittnamn.png) no-repeat;
	position:absolute;
	}

Men då kommer nästa problem. De länkar som finns under bilden kommer inte fungera, men om det kan du söka här på forumet bl.a ... ;)
Genom att göra så med bilden så får menyn plats...

tanten.

Du har helt rätt. Sorry.

Kan ju fortsätta denna tråden med Lager och CSS.

Om man sätter ett id för ett lager i CSS talar om placering mm....
Hur lägger man då upp det om det ska vara samma placering på flera lager fast på andra sidor? Skapar man LagerID för varje lager då och om man ska ändra bredd så går man in på varje i CSSmallen!? Eller hur funkar det?
Kan man definiera ett gruppID? :-)

waviMedlem sedan juni 20066 inlägg

Lager+beteende, ramar eller php?

Jag har kört helt fast ska göra om en rätt stor site och vet inte vilken väg jag ska välja..

Det jag vill åstadkomma är typ:

http://217.77.202.17/fritidsresor/golf/golfresmal.php?id=1677

Att på en huvudsida för resmål kunna presentera hotell och golfbanor. Golfbanorna ska kunna väljas från en hoppmeny eller ännu hellre en tab panel meny med flikar. Samma sak med hotellen.

Nu rör det sig om 8 länder ca 75 hotell och ca 150 golfbanor så att göra separata sidor för varje hotell och golfbana för att kunna länka dessa till menyn känns rätt jobbigt.. jag funderar på att göra lager som man kan styr synligheten med beteende.
(Här kan man ju göra en CSS id för layer ex#layergolfbana" där man anger position och storlek för att snabba på arbetet. Dock inte z värdet om man ska flera golfbanor så måste dessa väl numreras manuellt?
Kan man länka till lager från menyerna?

Ett annat alternativ är att göra ramar men jag är osäker på om det är tillförlitligt med andra browser?

Kollar man in koden på länken som är bifogad använder de sig av php. Det här är helt nytt för mig. Det vore ju i och för sig fiffigt om man kan skapa separata "poster" (varje enskilt hotell och bana) som kan sökas och hanteras som objekt. jag är osäker på hur det påverkar resten av siten om man använder sig av ex php eller asp, kommer den utesluta användare som inte har det här intallerat?

Slutligen, anta att man använder sig av lager är det att föredra att man har hela sidan uppbyggt med div block? I nuläget är sidan uppbyggt med tabeller men jag funderar på att göra rubbet(om det går) med div områden (CSS)

ja det var en del, mycket tackam för synpunkter!!

Annette

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)