Kolla http://www.nilleonline.com/ med IE. Så vill jag att sidan ska se ut. Det är storleken på SIFR rubriken h1 som krånglar i alla andra webbläsare som stödjer xhtml. om jag skickar sidan som vanlig html så ser det lika dant ut som i IE, men annars blir rubriken för stor, och det spelar inte heller någon roll om jag ändrar storleken i css filen, rubriken är fortfarande lika stor.
Hur löser jag det?
Skumt problem med storlek
9 svar · 580 visningar · startad av nilleonline
hmm..
Skulle tro att det kan ha med din negativa margin-bottom: på h1 i samband med hur du formaterar den flash-kod som SIFR skjuter in dynamiskt i koden att göra.
När jag kör "outline headings" i Web developer toolbar i FF och växlar mellan påslagen och avslagen Javascript, ser det ut som att den negativa bottenmarginalen på h1 helt enkelt inte funkar tillsammans med SIFR-koden.
Funderar över om du egentligen behöver ha negativa marginaler på h1 och h2 i ett såpass "enkelt" flöde överhuvudtaget och om det inte skulle bli bättre utan dem?
Jag testade i och för sig SiFR för några år sen, så det kanske är bättre idag. Men jag lyckades aldrig få till just vad du snackar om. Man hade liksom ingen totalkoll på storleken. Så jag skrotade till sist hela idén till slut.
Om du prompt vill ha en annan font än de vanliga, så ta en gif istället. Lägg den i en h1-tag och se till att ha både title och alt attributen med. Inte lika tjusigt kanske, och snäppet sämre för sökmotorer skulle jag tippa. Men å andra sidan: Vem söker på dden rubriken du har där?
EDIT: Jag gav mig på det här också: http://alistapart.com/articles/dynatext men fullföljded aldrig. Jag tror det kan vara en bättre lösning?
Danne V skrev:
Om du prompt vill ha en annan font än de vanliga, så ta en gif istället. Lägg den i en h1-tag och se till att ha både title och alt attributen med. Inte lika tjusigt kanske, och snäppet sämre för sökmotorer skulle jag tippa. Men å andra sidan: Vem söker på dden rubriken du har där?
Anledningen till att jag inte kör med fir är att det ska vara en blogg på sidan, och det är lite för jobbigt att sitta och göra en ny gif till varje blogg inlägg. Får försöka trixa lite mer och se om jag lyckas..
nilleonline skrev:
Anledningen till att jag inte kör med fir är att det ska vara en blogg på sidan, och det är lite för jobbigt att sitta och göra en ny gif till varje blogg inlägg. Får försöka trixa lite mer och se om jag lyckas..
Är det bara du som använder h1-taggen då? I så fall kan du ju bara formatera den med css och ha giffen som bakgrund.
Jag kom på vad problemet var nu. Men inte hur jag löser det. Anledningen till att det blir fel är att:
<script type="text/javascript">
if (document.getElementById)
document.body.className += "js";
</script>
Inte fungerar om man skickar det som application/xhtml+xml. Därför tog texten storleken på "h1" och inte ".js h1" som den ska. Varför fungerar inte scriptet? De fungerar om man skickar sidan som html och har förut också fungerat i application/xhtml+xml. Men jag kan inte komma på vad problemet är?
Kanske borde ligga under javascript men jag frågar i samma tråd i stället..
nilleonline skrev:
Jag kom på vad problemet var nu. Men inte hur jag löser det. Anledningen till att det blir fel är att:
<script type="text/javascript"> if (document.getElementById) document.body.className += "js"; </script>Inte fungerar om man skickar det som application/xhtml+xml.
Du har inte det. Du har
<!--
if (document.getElementById)
document.body.className += "js";
//-->
</script>
...vilket är precis samma sak som följande HTML:
</script>
Det finns inget skript. Du har kommenterat ut det. (I HTML kan man inte ha kommentarer i SCRIPT -- det som ser ut som en HTML-kommentar tolkas i själva verket som ren text och skickas vidare till skriptmotorn.)
Jag lyckades lösa det nu. Ganska skumt problem.
i stället för:
font-size: 1.8em
Fick jag skriva:
font: 1.8em/1.8 Verdana, Geneva, Arial, sans-serif
zcorpan:
Oj jag såg det nu, tack..
jarvklo:
Det var nödvändigt att sätta negativt värde på margin-bottom eftersom det annars blir ett stort mellanrum mellan h1 och h2.
Bra att det löste sig! Verkar vara en skum lösning... På ett skumt problem... Men ändå.
Veet att detta inte är rätt forum och att du inte har bett om råd när det gäller detta... Men jag kan bara inte låta bli...
Snygg sida! Men kolla texten med ngt rättstavnings-program.
Till exempel:
webbplatts? Nej: webbplats
google ger i genomsnitt 700% mer besökare? Nej: google ger i genomsnitt 700% fler besökare.
prennumerera? Nej: prenumerera
igentligen? Nej: egentligen
Onödigt med såna fel när det finns verktyg...
Sorry men det kliade i fingrarna..
Nipon skrev:
Bra att det löste sig! Verkar vara en skum lösning... På ett skumt problem... Men ändå.
Veet att detta inte är rätt forum och att du inte har bett om råd när det gäller detta... Men jag kan bara inte låta bli...
Snygg sida! Men kolla texten med ngt rättstavnings-program.
Till exempel:
webbplatts? Nej: webbplats
google ger i genomsnitt 700% mer besökare? Nej: google ger i genomsnitt 700% fler besökare.
prennumerera? Nej: prenumerera
igentligen? Nej: egentligenOnödigt med såna fel när det finns verktyg...
Sorry men det kliade i fingrarna..
Sidan är ännu inte klar och jag är medveten om att den innehåller felstavningar som naturligtvis ska rättas till senare.