Jag håller på och experimenterar lite med horisontella listor. Jag har nu lyckats få till det rätt stiligt och det funkar utmärkt i Opera och Firefox, men i IE blir den horisontella listan en trappa istället.
Här är sidan ifråga: http://pong.muffinmilitia.net/pong2
Och här är lite kod:
CSS:
Finns säkert ett mycket enklare och bättre sätt, men jag tittade bara på hur jag har gjort förut eftersom jag kom att tänka på det när jag såg din meny.
Ändrade till display: inline; och satte listan i en div med menulistklassen istället, vet inte om det är "rätt", men det funkar :)
Jag tror du måste visa ALL kod och ALL CSS eftersom det är viktigt att se vad som innesluter menyn. För att det ska gå så smidigt som möjligt vore det ju bra om du kunde ladda upp sidan nånstans och ge en länk.
Du har inte formaterat <li> någonstans. Delar av formateringen för <a> ska egentligen läggas på <li>, t.ex. float och även borders och annat.
EDIT: Läste nyss vad jag skrivit och kom att tänka på att det kanske bör förklaras:
Om du inte formaterar <li>, så är det sannolikt att olika webbläsare lägger in sin "default". Om då din formatering för <a> som ju ligger inuti <li> t.ex. är bredare/större/annorlunda än webbläsarens "default", så kan konstiga grejer hända.
Alltså: formatera <li> innan du formaterar <a>. Se till att få med border, padding, float, osv.
Jaha, jag tror jag har missförstått syntaxen lite. Jag trodde att .menulist li a { [X] } formaterade både <li> och <a> enligt [X], men det betyder alltså att bara <a> som ligger inom <li> formateras?
tranceformer: det finns en väldigt bra anledning till varför jag kör display: block och float: left istället för display: inline, naturligtvis kommer jag inte på vad anledningen är just nu men... ;)