webForumDet fria alternativet

css i frame

4 svar · 340 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Hejsan,

är det möjligt att ändra stylen på en frame som man hämtar från en annan sida, låt oss säga att jag läser in aftonbladet i en frame på min sida, och aftonbladet har en class som heter navigation, får det på något sätt att ändra den classen utefter en css fil som jag skapar?
om man på något sett kan läsa in hela sidan med regexp och därefter ändra classerna?
har någon, någon kod för detta?

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

en stilmall anropas från sidan som laddas in, så i teorin är svaret "nej"

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

En "frame" är ju en vanlig webbsida, fast i ett frameset. Den har sin egen head-section och anropar sin egen stilmall därifrån. Som caya säger, så kan du ju knappast ändra stilen eller länken.

Men tekniskt sett går det naturligtvis att sno innehållet i sidan, dvs allt som visas i body. Det kallas för "screen scraping" eller bara "scraping". Man kan t.ex. ladda in allt och rensa från formatering (CSS) och vad man nu inte vill ha, lägga dit egna stilar och leverera sidan som sin egen. Tror det kan göras både server-side och på klientsidan med hjälp av bl.a. php. Vet inte exakt. Googla på "screen scraping" elller nåt...

Däremot är det väl minst sagt upphovsrättsligt tveksamt....

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Finns det något program som screen scrappar en hel websida dvs skapar de scrappade filerna?

grejjen e jag vill screen scrappa min egna websida som är byggd med ett externts företags cms, och har vissa restriktioner, dvs kan inte ändra stilmallen som jag vill, så jag vill scrappa hela sidan och lägga till min egna stilmall.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Scraping görs med ASP,php,asp.net,Ruby osv. om ditt CMS spottar ut XML data så är det "ännu enklare" att göra :)

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)