headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Sitter och jobbar med en ny hemsida och skriver ut logo/företagsnamn som en stylad <h1> men trots att det är stor fontstorlek så blir texten kantig. Har en gradient bakom och vill helst slippa göra en jpg av hela huvudet.
Någon som vet om man kan påverka antialiasingen på något sätt eller om man måste leva med pixlig text alt lösa det med en bild?
/HB
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Väntat på att någon som kan skulle svara, men eftersom inte, så frågar jag själv...
Vad menar du med antialias? Är det inte något man bara gör på bilder?
Eftersom jag inte sett hur antialias kan påverka text så undrar jag, blir det samma pixlighet om du använder någon annan likvärdig font med/utan antialias? En del fonter är bättre eller sämre i stor storlek. En del riktigt dåliga...
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag har faktiskt samma problem, med till exempel fonten Georgia och Century Gothic. Vad problemet kallas vet jag inte, men i Firefox och Opera så blir rubrikerna fina, med runda hörn och så vidare. I Internet Explorer blir rubrikerna pixliga. Så man borde ju kunna påverka det här på något sett, eller är det webbläsarspecifikt?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg headbug,
Man skule ju nästan vilja se hur det ser ut. För jag har själv lagt html-text i ganska stora stilgrader ovanpå tonade fält utan att det någonsin sett "pixelerat" eller "kantigt" ut.
Alternativen skulle väl vara att...
1. Använda en transparent gif istället, där matte-färgen är ett slags medelvärde av toningens färger.
2. Använda en png-24 och lägga in alfa-kanalsstöd för IE5 och 6.
Eftersom detta blir bilder, så får man väl lägga in namnet i både alt- och titleattributen. Ett annat sätt kanske skulle kunna vara att använda sIFR där html-texten görs om till flash, men uppfattas som html ändå...typ..ungefär:
http://www.mikeindustries.com/sifr/
http://wiki.novemberborn.net/sifr/
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Okej, tack för svar, jag återkommer med lite screenshots etc. senare!
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
silfver skrev:
Jag har faktiskt samma problem, med till exempel fonten Georgia och Century Gothic. Vad problemet kallas vet jag inte, men i Firefox och Opera så blir rubrikerna fina, med runda hörn och så vidare. I Internet Explorer blir rubrikerna pixliga. Så man borde ju kunna påverka det här på något sett, eller är det webbläsarspecifikt?
har själv börjat gilla "times new roman" i rubriker så en undran, vad händer om du byter ut georgia-rubriken till detta?
om t.ex
h1{
font: 40px Georgia;
margin:0;
padding:0;
}
i stället
h1{
font: 600 40px "Times New Roman";
margin:0;
padding:0;
letter-spacing: 1px;
}{
Blir det lika pixligt på din webläsare då?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Ingen skillnad. Jag ska försöka fixa ett bildexempel, vänta. :)
r\ Det var likadant i alla webbläsare på Windows. Så då ligger problemet i Windows. På min Macbook ser det jättefint ut.
silfver skrev:
Ingen skillnad. Jag ska försöka fixa ett bildexempel, vänta. :)
r\ Det var likadant i alla webbläsare på Windows. Så då ligger problemet i Windows. På min Macbook ser det jättefint ut.
OK jag får försöka vänja mig vid att min dator, aldrig visar samma saker som andras. Jag ser inget pixligt med "times", bara snyggt och med tanke på att den fonten finns på allas datorer (eller 99%) så... :)
Får vänta på screenshots och antialiasförklaring... :)
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
tanten skrev:
OK jag får försöka vänja mig vid att min dator, aldrig visar samma saker som andras. Jag ser inget pixligt med "times", bara snyggt och med tanke på att den fonten finns på allas datorer (eller 99%) så... :)
Får vänta på screenshots och antialiasförklaring... :)
Antialiasing="kantutjämning" är kanske ett bra svenskt ord.
Om du t.ex. skriver text i Photoshop, så kan du välja hur du vill att den ska bli, dvs "sharp" eller "smooth" eller "strong" osv. Det är olika former av "antialiasing".
Här är i vart fall en väldigt detalerad förklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antialiasing
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg svar till Danne V
Ja men det vet jag men headbugs första inlägg tolkar jag som att han vill påverka antialias utan att använda bild, eller har jag missuppfattat det?
r/ Jag vet inte vad jag trodde, men kanske att en ny css-egenskap eller något sånt hade dykt upp css3... för att förklara min fråga.
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Hej, hej!
Mig veterligt går detta inte att styra på ett vanligt teckensnitt på en webbsida. Ett teckensnitt är ju uppbyggt av pixlar/punkter för att fungera mot vilken bakgrund som helst...
Förklaringen är nog att ju större ett teckensnitt är desto mer syns pixlarna. Att det blir mer pixligt med vissa teckensnitt än andra beror nog på hur dessa teckensnitt är konstruerade. "Tjocka" teckensnitt upplevs som mindre pixliga eftersom de har "fler pixlar på sig" att jämna ut kanterna.
För att kolla hur pixliga teckensnitt är kan man ju alltid öppna sin fontmapp och dubbelklicka på den font man vill kolla så kommer "testsidan" upp. Sen kan man ju jämföra med webbsidan i olika läsare.
Kanske fungerar vissa teckensnitt bäst i vissa storlekar? Typ: Hellre 36px eller 48px än 40px?
Det påverkar oxå om teckensnittet är True type (TT) eller Open type (O). Open type brukar bli mindre pixliga när de "skalas". Men de teckensnitt man helst vill använda på webbsidor är ofta konstruerade som True type...
Red:
Eventuellt skulle kanske teckensnitt bli mindre pixliga om man anger storleken med pt (som man kan göra i en stilmall bara för utskrift) men det har jag inte kollat...
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Det beror väl på operativsystemet eller inställningar, tex i Windows kan man aktivera "Clear Type". OS X brukar alltid ha antialiasing på text.
zcorpan skrev:
Det beror väl på operativsystemet eller inställningar, tex i Windows kan man aktivera "Clear Type". OS X brukar alltid ha antialiasing på text.
Aha... stängde av den nu och då såg jag pixleriet direkt som ni andra pratat om. Så nu aktiverar jag den igen...
Av vilken anledning lägger man detta på användaren att ändra?
tänker på gamla tider...
"sidan blir snyggast om ni aktiverar..." :P
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg
tanten skrev:
Av vilken anledning lägger man detta på användaren att ändra?
Många tycker att texten blir lättare att läsa utan ClearType. Men aktiverat ClearType är det som är standard i windows.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg När började Windows ha Clear Type per default?
mv icaaq
soopaflyMedlem sedan sep. 2006284 inlägg
icaaq skrev:
När började Windows ha Clear Type per default?
Sedan Windows Vista lanserades.
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg icaaq:
Vad jag menade var att de flesta som använder windows har Clear Type aktiverat eftersom det brukar vara aktiverat när man installerar windows alternativt "köper ny dator". Eftersom de flesta inte pillar med såna fuktioner kan man nog räkna med att "vanliga besökare" har detta aktiverat.
Så tänkte jag - och så funkar det för mig när jag installerar om (XP) - men rätta mig om jag har fel! :)
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg I XP är ClearType avaktiverat som default (tack och lov) och man bör nog betrakta det som den vanligaste inställningen. IE7 har det dock påslaget.