axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Hej! Håller på med ett hemsideprojekt. Kan bara html så det är det jag kör. Kan inte ens html så bra men jag lär mig hela tiden. Är så att på startsidan så ska de vara en vit bakgrund fast med ett blått fält till vänster som de ska vara en meny i. Olika flikar alltså som går uppifrån och neråt. ungefär.
Historia
Till salu
osv
Så ska de vara men i det vita ska jag ha en bild inte över hela utan nere på sidan som sträcker sig till mitten ungefär.
Hur hade ni löst detta smidigast? Kan man göra de med en tabell eller kan jag göra sidan i photoshop tex? Inte med texten utan bara layouten då?
Om man nu kan göra det hur gör man så att det ska passa in i browsern? Så att de lägger sig i kanterna om man säger så?
MVH Erik
kod? Annars: kör CSS för att byta bakgrund på din DIV,tabellrad eller vad du en kör för någon "behållare" för din meny.
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Hej! Alltså det är så att jag kan tyvär inte css. Vill gärna lära mig det men de verkar väldigt svårt..Men det går inte att lösa med vanlig html då?
MVH Erik
jo... det kan du väl... du kan alltid färga en TD(gissar att du använder tabeller)... men det är nästan enklare med CSS:
<td style="background-color:#ff0000">min meny!</td>
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg jag tror ni kommer att garva ihjäl er när ni ser detta men va fan jag e nybörjare så.
skriver just nu lite på den nya hemsidan. så här skriver jag.
<html>
<head>
<title>HMCS</title>
<body>
<h3><p align="center"><font color="#FF6347"> Välkommen till Helsingborgs Metall & Containerservice AB</font></h3>
<table align="left" border="0" bordercolor="black" width="15%" height="100%" bgcolor="#6495ED">
<tr>
<td valign="top" align="center"><br>Historik<br><br>Miljömål<br><br>Certifiering och Tillstånd</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Förmodligen så gör jag jättemycket fel och osmidiga saker men va fan gör man..
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Hej nu är det jag igen. Nu har jag ännu ett problem. När man trycker på fliken "våra tjänster" så ska de lixom under där komma fler alternativ. Som en undermeny. Hur fasen gör man detta? Tacksam för all hjälp jag får..
<html>
<head>
<title>HMCS</title>
<body>
<h3><p align="center"><font color="#FF6347"> Välkommen till Helsingborgs Metall & Containerservice AB</font></h3>
<p><hr width="80%"></hr></p>
<table align="left" border="0" bordercolor="black" width="15%" height="80%" bgcolor="#B0C4DE">
<tr>
<td valign="top" align="center"><br>Historik<br><br>Miljömål<br><br>Certifiering och
Tillstånd<br><br>Framtidsplaner och Visioner<br><br>Bildarkiv<br><br>Våra Tjänster<br><br>
Till Salu<br><br>Priser<br><br>Kontakt</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Flyttas från Design & Grafik
Detta verkar utvecklas mer til att vara en ren kodfråga, så jag flyttar tråden till HTML-forumet.
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Alltså som sagt jag håller på med en meny. Men på den ena fliken så när jag trycker på "våra trjänster" så ska de lixom komma en undermeny plus att det som står under ska lixom följa med ner. Så att undermenyn inte döljer dem kvarstående menyvalen. Hur gör man detta? jag har skrivit följande.
<html>
<head>
<link href="mall.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<title>HMCS</title>
</head>
<body>
<p><hr width="80%"></hr></p>
<table align="left" border="0" bordercolor="black" width="15%" height="80%" bgcolor="#B0C4DE">
<tr>
<td valign="top">
<ul style="list-style-type: none">
<br>
<br>
<li><a href="index.html"><u>Startsida</u></a></li>
<br>
<br>
<li><a href="historik.html">Historik</a></li>
<br>
<br>
<li><a href="miljo.html">Miljömål</a></li>