Hej igen, har ett till litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mej med ;)
Jag undrar varför det blir ett mellan rum mellan den vita texten (där det står ursprungsland) och den övriga texten. Kan ses här på bilden:
http://knasoliver.com/bilder/ovrigt/mellanrum.jpg
Jag har satt en class på att just det ska vara vitt men jag fattar inte varför den gör ett mellan rum till texten. Jag vill inte ha nåt mellan rum. Jag vill att texten ska fortsätta direkt efter den vita texten.
Koden ser ut såhär:
<p class="ar">Ursprungsland:</p><p> Italien <br />
Användningsområde: Vakthund<br />
Bakgrund/ ändamål: Rasen härstammar främst från de gamla romerska molosserhundarna. Från att tidigare varit spridd över hela Italien har rasen under senare århundraden bevarats i och runt regionen Apulien i södra Italien. Rasnamnet kommer från latinets "cohors", som betyder "försvarare och väktare av gården".<br />
Helhetsintryck: Cane Corso skall vara en medelstor till stor hund, robust och kraftig men ändå med en viss elegans. Den skall ha kraftfull och torr muskulatur. <br />
Css koden såhär:
p.ar {
color: #E0EBE0;
font-weight: bold;
}
Nån som har ngn idé??
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Därför att du har "Ursprungsland" inom en p-tagg, och resten inom en annan.
Alla webbläsare ger automatiskt ett visst avstånd mellan varje paragraf (p-tagg, alltså). Vill du styra det där kan du ju t.ex. skriva:
p.ar {
margin-bottom:0px
}
så blir det lite bättre. Men då måste du ge den undre paragrafen noll i avstånd uppåt.
Jag skulle nog gjort så här:
<p><span style="color:#fff; font-weight:bold">Ursprungsland: Italien</span> <br />
eller göra en stil i stilmallen så här:
.rubrik {
color:#fff;
font-weight:bold;
}
och sedan i html
<p><span class="rubrik">Ursprungsland: Italien</span> <br />
ungefär....
Danne V skrev:
Därför att du har "Ursprungsland" inom en p-tagg, och resten inom en annan.
Alla webbläsare ger automatiskt ett visst avstånd mellan varje paragraf (p-tagg, alltså). Vill du styra det där kan du ju t.ex. skriva:
p.ar {
margin-bottom:0px
}
Men, hmm, jag testade det men det funkade inte. Är verkligen som ett litet frågetecken, hehe :l
Men kan jag ha bara en p-tagg eller? Eftersom det verkar som att jag har två stycken. Hur ska jag göra då?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
mlibemelie skrev:
Men kan jag ha bara en p-tagg eller? Eftersom det verkar som att jag har två stycken. Hur ska jag göra då?
Hmm...
Om du har utseendet för "Ursprungsland" i klassen "ar" bör det funka om du byter ut
<p class="ar">Ursprungsland:</p><p> Italien <br />
mot
<p><span class="ar">Ursprungsland: Italien</span> <br />
Jag använde mig utav det sista det du skrev och gjorde <span class...> och det funkade hur bra som helst :D
En undring till, vad är span?
Tack så mkt för all hjälp!! Uppskattas jätte mkt :)
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg <span> har den effekten att du kan gruppera text eller element som skall ligga kvar i textflödet. Motsatsen är <div> som i ursprungligt skick bildar en gruppering som skall bete sig som ett block :) Klart som bläck?
Man kan säga att om du skulle vilja tex byta text-färg på några ord i en mening så skulle man kunna snvända <span class="hepp">några ord</span>. Span har alltså ingen "egen" betydelse, utan används bara för att gruppera.
Hoppas jag inte rörde till det mer nu :D
headbug skrev:
<span> har den effekten att du kan gruppera text eller element som skall ligga kvar i textflödet. Motsatsen är <div> som i ursprungligt skick bildar en gruppering som skall bete sig som ett block :) Klart som bläck?
Man kan säga att om du skulle vilja tex byta text-färg på några ord i en mening så skulle man kunna snvända <span class="hepp">några ord</span>. Span har alltså ingen "egen" betydelse, utan används bara för att gruppera.
Hoppas jag inte rörde till det mer nu :D
Haha ne jag tror att jag har koll på läget nu och att det klargjorde lite faktiskt :)
Det är bara massa att hålla reda på med skillnaden på id class och span och allt möjligt :e